Gå til sidens hovedinnhold

Det norske superkortet

Ikke bare utenlandske banker tilbyr sine beste kunder ekstremt eksklusive kredittkort.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Er du god for minst 25 millioner kroner og føler at plastkortene med gull- og platinafarger ikke helt yter deg den servicen du drømmer om, finnes det et norsk alternativ.

NA24 - din næringslivsavis

Fokus Merchant Bank er banken for norske rikinger. Den ble kåret til årets norske privatbank i 2006 av Euromoney Magazine, og har siden 2001 utstedt luksuskort som banker de vanlige alternativene ned i støvlene. Kortet heter World Signia og baseres på MasterCard.

Dette kortet gir blant annet brukerne en kredittgrense og brukerlimits på hele én million kroner, og det eneste som trengs for å få navnetrekket på et av disse er at du har penger. Mye penger.

- Det er ganske enkelt. Dersom du har 25 millioner kroner i formue kan dette kortet bli ditt. Det er rundt 750 personer som har dette kortet i Norge i dag, sier Ivar Heggem, direktør i Fokus Merchant Bank, til NA24.

Fokus Merchant Banks superkort gir stort sett de samme fordelene som de andre internasjonale privatbanker har på sine supereksklusive plastkort.

- Kortet er stort sett det samme som det Coutts & Co gir til sine kunder, forklarer Heggem.

Egen butler
Med kortet følger tjenesten World Signia Assistance Centre (WSAC). Denne tjenesten gir deg en butler parat til å bistå deg 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Dette gjelder både når du er på reise eller hjemme.

WSAC, som gjennom sine konsulenter som dekker opp til 28 språk er klar til å bistå deg uansett om det gjelder en krisesituasjon (mistet pass, tyveri og lignende) på reise eller om du ønsker å bestille bord på en fullbooket restaurant eller sende en gave til en forretningsforbindelse på et annet kontinent. Din «butler» vil alltid være der for deg.

Tjener på bruken
- Det er et veldig billig kort for brukeren, det koster nemlig bare 2.700 kroner årlig, sier Heggem.

Ved første øyekast kan det dermed virke som at MasterCard her tilbyr tjenester som koster vesentlig mer enn hva de får inn.

Men ifølge Heggem skyldes dette at innehaverne av slike kort sjeldent har samme forbruk som vanlige personer, og at selskapet tar en bit av kortenes omsetning. Det er også en grunn til at slike kort sjeldent når offentlighetens øye når de blir lansert.

Reklamerer ikke
- Bankene reklamerer ikke for slike kort. Blant annet for ikke å fornærme innehavere av for eksempel gull- og platinakort.

Fokus Merchant Bank har fått rundt 1.000 kunder med formuer på over 25 millioner siden 2001. Banken forventer at potensialet på personer i dette markedet ligger på 10.000 personer.

Reklame

Enormt salg på alt du trenger til løping