Gå til sidens hovedinnhold

Det snødde penger

Helgens snøvær gjorde at sportsbutikkene endelig kom på sporet av en god sesong. Kan snøværet redde vinteren?

På grunn av en mild og snøfattig vinter har sportskjedene solgt mindre ski og sportsutstyr enn tidligere år. Men ski-salget økte da snøen kom til Østlandet i helgen.

NA24 - din næringslivsavis

- Dette er den dårligste vinteren vi har hatt siden vi startet opp for 6 år siden. Snøen som falt i helgen tar vi vel i mot. I helgen økte vi omsetningen med 50 prosent i forhold til uken før, sier markedssjef Jarle Bråten i XXL til NA24.

Han forklarer at selv om ski-salget har vært heller labert første del av vinteren, har salget av vinterbekledning og sko skutt i været.

Mer klær, færre ski
- Salget av vinterbekledning og sko har vært helt sykt, mens ski-salget har vært elendig, sier han.

Også kjedesjefen i Sport 1 melder om et svært godt salg av vinterbekledning og sko.

- I perioden frem til jul opplevde vi en økning i totalsalget. Men det var først og fremst vinterbekledning, godt drevet av 71 grader Nord-engasjementet vårt, som førte til økningen. I samme periode hadde vi en klar nedgang i ski-salget sammenlignet med året før, sier Svein Riste, kjedesjef i Sport 1.

- Bergen har hatt rundt 80 døgn med regnvær, men er likevel en av plassene hvor vinterutstyr-salget har gått best. Paradoksalt er den delen av Østlandet som har mest snø før jul det området hvor nedgangen i de samme varene har vært størst, sier han.

Økt salg om snøen holder
Karina Ditlefsen, markedssjef i Sportshuset AS, tror snøen som falt i helgen vil få ringvirkninger på ski-salget gjennom ukene som kommer dersom vinteren fortsetter.

- Det er først når det kommer snø utenfor stuevinduet til folk at de løper til butikken og kjøper ski, sier hun.

Hun forklarer at til tross for en laber vinter og mye dårlig vær, så har de fleste butikkene i kjeden opplevd et rush av kunder i butikkene.

- Det ser ikke ut til at folk slutter å shoppe selv om det ikke er snø, men nå som snøen endelig har kommet regner vi med å selge flere ski enn det vi har gjort til nå, sier hun.

Ditlefsen forklarer at selv om ski-salget har vært labert har sportskjeden opplevd en økning på 20 prosent i forhold til i fjor vinter.

Reklame

Best i test påskeegg 2021