Det tok sin tid, men nå har vinteren begynt å feste grepet, med både snø og minusgrader i store deler av landet.
Les også: Så mye koster det å bruke motorvarmeren
Men det har vært mildt lenge. Derfor er mange kanskje ikke forberedt på hva som skjer når kulda setter inn. For bileiere er det ekstra viktig å være godt forberedt og ta noen enkle, men nødvendige forholdsregler.
Vi har plukket ut noen som kan hjelpe deg å håndtere vinteren litt bedre.
1. Pass på batteriet
Den soleklart mest vanlige årsaken til at bergingsbilene må ut på oppdrag i vinterhalvåret, er startproblemer. Mange biler har nemlig batteri som ikke tåler mye kulde. Akkurat nå er det mange steder kaldere enn det har vært tidligere i vinter, og da gjelder det å passe på.
Hvis du har mulighet, er det smart å vedlikeholdslade batteriet med jevne mellomrom.
Har du mye småkjøring, og bruker både varmeseter, varme i rattet og i varmetrådene på baktruta, går det mye strøm. Du risikerer å tappe mye av batteriet. Da er det lurt å ta en langtur innimellom, slik at du får ladet opp igjen. Eventuelt bruke en batterilader til å fylle på litt ekstra.
2. Bruk olje som tåler vinteren
Den viktigste faktoren for motorens ve og vel, er oljen. Og når det blir kaldt, kan oljen bli tykk og seig, som sirup. Det gjør at den ikke lenger oppfører seg like godt, og smører motoren, slik den skal. På vinteren er det derfor smart å bruke tynnere olje, da vil også bilen starte lettere.
Hvis du leter etter en skikkelig vinterolje, så finn en med merkingen W5 - 40. W står for Winter, 5 angir hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved + 100 grader.
Og mens vi er i gang med olje – husk å sjekke at du har nok av den til enhver tid!
Les også: Slik unngår du at bilen får kuldesjokk
3. Frostvæske er viktig
Bilen trenger også kjølevann, for å fungere skikkelig. Men så er spørsmålet om denne tåler kulda.
Hvis du er usikker, bør du komme deg til et verksted og sjekke det. For hvis den er for lav, kan det få alvorlige konsekvenser. Radiatoren kan fryse og sprekke, i seg selv ingen billig sak. Men langt verre er det naturligvis at hele motorblokka kan sprekke.
Frostvæsken har også tilsettingsstoffer som virker smørende og korrosjonshemmende.
4. Dieselbiler
Til tross for at de nærmest over natten ble valgt som syndebukker for stort sett alt som er galt i verden, inkludert miljøet, så er det mange av som kjører biler som går på nettopp diesel.
Og disse kan være litt ekstra utsatt i kulda. Det gjelder å passe på. Diesel begynner å krystallisere seg alt ved ti minusgrader, og hvis du da har et gammelt dieselfilter, kan det fort bli tett. Sjekk og eventuelt bytt filteret.
Les også: Dette er gull verdt på kalde morgener
5. Elbiler
Elbiler får betydelig lavere rekkevidde i kaldt vær. Teknisk Ukeblad har testet elbiler på vinteren, og konkluderte med at rekkevidden blir drøyt 40 prosent dårligere. Det er betydelig.
Mye av grunnen til det, er at batteriet er mindre effektivt. Et fulladet batteri i 20 kuldegrader, kan ha indre motstand som er nærmere dobbelt så høy som et batteri som holder 25 grader.
En måte å unngå å miste for mye rekkevidde, er å varme opp batteriet i forkant av bruk. For eksempel ved å ha den på lading fram til du skal kjøre. Da blir batteriet varmet opp.
Forhåndsvarming av kupeen er også en måte maksimere rekkevidden.
6. Smør låsene
Det hjelper naturligvis ikke med fulladet batteri, riktig kjølevæske og olje, om du ikke en gang klarer å komme deg inn i bilen! Og de fleste av oss har på et eller annet tidspunkt opplevd å komme til en frosset bil, uten å få åpnet dørene. Det er, for å si det litt diplomatisk, frustrerende.
Kjøp deg derfor en silikonstift, som du bruker på listene rundt dørene, og låsspray.
Du kan også prøve å tape over nøkkelhullet når du vasker bilen.
Les også: Slik får du varm bil i vinterkulda
7. Gamle dekk er farlig
Den viktigste delen av bilen kan på mange måter sies å være dekkene. For det er faktisk de som gjør at du kan styre, bremse og akselerere.
Men for at de skal fungere optimalt, må du ha skikkelige vinterdekk. Som både tåler ordentlig kulde, og som klarer å få grep både på is og snø.
Minimumskravet for mønsterdybde er 3 mm, mens vi anbefaler minst 4.
Det mange glemmer, er at gummi er ferskvare. Det betyr at den gjerne blir hard med tiden. På vinterføre er det dårlige nyheter for veigrepet.
8. Bruk motorvarmeren
De fleste tenker gjerne på motorvarmer som komfortutstyr. Det er jo deilig å ha varm bil med en gang en starter opp.
Men det er mange andre fordeler også. Du sparer bensin, reduserer utslipp, belaster både motoren og batteriet mindre.
Les også: Ikke la motorvarmeren stå for lenge
9. Pass på å skrape rutene skikkelig
Hvis bilen står i garasje, er det som regel ikke noe problem med isete ruter når du står opp om morgenen. Men hvis du ikke har det, så kan isen være rimelig tykk og vanskelig å få bort. Det er faktisk ikke alle som har en skikkelig snø/isskrape tilgjengelig heller.
Resultatet kan bli at du ikke får ryddet bort nok is, og utover de åpenbare sikkerhetsproblemene dette medfører med tanke på sikt, risikerer du både bot og beslaglagt førerkort, om politiet stopper deg i kontroll.
10. Vinduviskere
Mens vi er inne på sikt. Når veiene saltes, blir det ofte mye dritt som slenges opp på frontruta. Seig blanding av slaps, grus og is. For å få det bort, må du bruke vindusviskerne.
Sørg for at de er nye og rydder bort skitt og vann effektivt.
Og du må for all del sørge for å ha vindusspylervæske som tåler kulden. Reserveløsningen fra i sommer, med å bare helle vann på tanken, kan føre til at systemet blir ødelagt når vannet fryser. Dyrt og unødvendig ...
Følger du disse rådene, bør du være godt rustet til å klare deg fint gjennom nok en norsk vinter! Har du andre råd eller tips? Bruk kommentarfeltet under!
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:
Bilåret 2016: Disse nyhetene kan du glede deg til
Disse dekkene kan gi deg seriøse problemer
– Merker godt at elbilene gir oss mer å gjøre
Noen bruktbiler kan ta knekken på økonomien din