Gå til sidens hovedinnhold

- Dette er en drømmemaskin

Boligformidlingsselskapet Igglo er strålende fornøyd med oppstarten, men er skuffet over Eiendomsmeglerforbundet og Finn Tveter.

For en liten måned siden sa Igglo at de skulle forandre Bolig-Norge. Vi spurte administrerende direktør Andreas Wabø hvordan de første ukene har fortonet seg for nykomlingen.

Veldig overrasket
- Vi visste en del om hvordan markedet ville ta imot oss på forhånd, men vi er veldig overrasket over den raske effekten. Folk tar dette veldig seriøst og på tre uker har 357 mennesker lagt ut boligen sin på såkalt testsalg, forteller Wabø til Nettavisen.

Torsdag 12.april gikk startskuddet for Norges ferskeste boligformidlingsselskap. Selskapets ambisiøse målsetting er å endre måten boliger kjøpes og selges på i Norge.

- Det vi vil gjøre er å åpne opp markedet og la folk se hva de virkelig betaler for når de skal selge boligen sin. Nordmenn er jo kjent for å være litt skeptiske til nye ting, men det har gått over all forventning så langt, understreker han.

Drømmer om bolig
På Igglo innebærer det at boligeieren selv legger ut bilder, faktainformasjon og prisantydning på egen bolig. Deretter kan interessenter vise sin interesse. Igglo kobler deretter sammen selger og interessentene for å gjennomføre en privat visning.

- Noen tror at vi er en internettmegler, hvilket ikke er riktig. Vi har kun statsautoriserte meglere og eiendomsmeglere med utdanning som bistår kundene.

- Gründerne her er jo ikke eiendomsmeglere, men forbrukere som tenkte at «her må det gjøres noe». 300.000 mennesker er ukentlig inne på Finn.no, men ikke alle er der for å kjøpe bolig, da hadde det blitt solgt mange boliger. De er der for å drømme om bolig, det kan folk i større grad hos oss fordi folk kan legge ut sin egen bolig og teste interessen på den eller vise sin interesse for boliger som ikke er til salgs enda på det åpne markedet, forklarer han.

Kritikk fra meglerforbundet
Wabø forteller om positive tilbakemeldinger på Igglo fra de seriøse aktørene i boligmarket. Han er mindre imponert over uttalelsene og velkomsten fra Norges Eiendomsmeglerforbund og ikke minst forbundets direktør Finn Tveter.

- Deres uttalelser bekrefter jo bare hvor lite endringsvillige og åpne bransjeforbundet er for forbrukerorientert innovasjon. Meglerforbundet og Finn Tveter kritiserte oss allerede før vi var i gang, uten å vite noe om hva dette gikk ut på. Vi har presentert for dem i ettertid hva vi driver med på en ryddig og bra måte, men der er det bare kritikk å få, forklarer han.

Til nettstedet forbruker.no sa Tveter følgende etter lanseringen av Igglo.

- Jeg ser ikke det store potensialet for en slik nettside. Kjøperne vil fange hele markedet og de aller fleste boligene blir i dag lagt ut på Finn.no. Jeg kan ikke se at kjøperne vil ha noen fordel av å vise sin interesse. Det vil heller kanskje være med på å skru boligprisene opp. Samtidig vil det ikke være sikkert at kjøperen får riktig informasjon om leiligheten, sa direktør Tveter til nettstedet for drøyt tre uker siden.

Helt greit
Eiendomsmeglerforbundets øverste hode har ikke skiftet mening siden sist.

- Jeg har snakket med dem ja og det er jo forsåvidt et helt greit helt opplegg. Det er jo først og fremst eiendomsmeglingsdriften av dette som er mest interessant og for meg er dette et helt ordinært eiendomsmeglerforetak. Det er tusen måter å få tak i nye kunder på og dette er en av dem. Det fungerer visstnok bra i Helsinki, men om det fungerer i vårt boligmarked er jeg avventende til, sier Tveter til Nettavisen.

Han sier videre at flere foretak kommer forbrukeren tilgode.

- Man må tale at det kommer nye konkurrenter inn på markedet og dette er jo en klar forbrukerfordel, forteller han.

Les mer om eiendom her.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler

Kommentarer til denne saken