Gå til sidens hovedinnhold

- Dette er mange dessverre ikke klar over

- Det er din plikt, sier forsikringsselskapet.

Vi er inne i en periode av året der hvor det å kjøre bil kan være ekstra utfordrende. Ikke fordi det er vanskeligere å kjøre bil på høsten enn på vinteren, men på høsten kan farene ofte komme helt ut av det blå. Og enda verre er det at farene ofte kan være godt skjult.

- Mange tenker på dekkskifte nå, og vi anbefaler bilførerne å følge nøye med på værmeldingen – særlig langtidsvarselet, og bytte dekk før kulda, snøen og vinteren setter inn. Men husk at mønsteret og gummiblandingen i vinterdekk er tilpasset snø- og vinterføre, ikke våte høstveier. Det er viktig å vurdere vær og føre, sier fagsjef Ivar Kristian Andersen i If Skadeforsikring i en pressemelding.

- Bilførere har plikt på seg til å ha bildekk som til enhver tid passer kjøreforholdene.

Løv og isfilm

Men det er du som sjåfør som står overfor de store utfordringtene på høsten. Vannplaning, underkjølt veibane og løv i veien er ting du må være klar over selv.

- Mange er dessverre ikke klar over hvor over sleip veien kan bli av våte blader, sier han.

Den virkelig store skrekken er likevel kombinasjonen av nattefrost og fuktighet. Underkjølt veibane kan skape et tynt og nærmest usynlig islag som ligger på asfalten. Dette dukker gjerne opp i skyggepartier i veiene, og da ofte svingene.

- Kjør aktsomt, og prøvebrems hvis det kan skje uten fare for andre.

Forsikringsselskapet har laget følgende tips for kjøring nå på høsten.

  1. Du må ha informasjon om føret for å vurdere risikoen. Sjekk værmeldingen.
  2. Se på termometeret før og under kjøring.
  3. Se godt på veibanen og vurder forholdene før du starter bilen.
  4. Prøvebrems hvis det kan skje uten fare.
  5. Benytt deg av egen lokalkunnskap for å unngå glatte partier.
  6. Se langt framover på veien.
  7. Hvis du har antiskrens (ESP) og antispinn (ASR), så kan du få informasjon fra en varsellampe hvis bilen skrenser eller spinner. (Om du ikke forstår at bilen skrenser, bør du kanskje ikke ha lappen, red.anm.)
  8. Grå asfalt er sjelden glatt.
  9. Svart asfalt er ofte glatt hvis det er minusgrader i luften og/eller på veibanen.
  10. Husk at det kan være glatt på noen partier og ikke andre.
  11. Avpass farten før svingen og hold avstand til bilen foran. Unngå brå bevegelser med ratt og pedaler.
  12. Sjekk lufttrykk og mønsterdybde på dekkene. Bruk bildekk som passer årstiden.
Reklame

Regntøyet du trenger til den norske sommeren

Kommentarer til denne saken