Gå til sidens hovedinnhold

- Dette er veldig kostbart

Elektro-bransjen fortviler over Høyesteretts mobilgaranti.

Av Maria Sivertsen



Høyesterett klubber fast at mobilen er ment å vare lengre enn to år, slik at rekklamasjonsfristen må utvides til fem år. Eksakt hvor lenge en mobiltelfonen egentlig er ment å vare, kommer det derimot ikke frem av dommen.



Dette får stiftelsen Elektonikkbransjen til å rase.



- Hvordan skal vi vite hvor lenge man kan reklamere på mobilen da? 3,5 år? Fire år? Spør Høyesterett om det, fortviler informasjonssjef Erik Andersen.



Han har ikke rukket å lese igjennom hele dommen enda, men sier han vil gå den ettertrykkelig i sømmene.



- Det verste er at vi ikke kan gjøre noe med Høyesterettsavgjørelsen, sukker han.



LES MER:

Skal vare i fem år

Best sikret i Europa

Norge har nå Europas lengste reklamasjonsfrist på mobiler i hele Europa.



- Dette er veldig kostbart, sier han, uten at han vil spekulere i om mobilprisene vil øke som følge av dommen.



Han sier likevel at Norge risikerer å skille seg ut som en land der det er dyrere å håndtere og importere mobiltelefoner.



Det var stiftelsen Elektronikkbrasnjen som anket dommen fra tingretten i fjor, og som i dag altså går på et nytt nederlag i Høyesterett. På den andre siden sitter det noen fornøyde «vinnere»:



- Vi er glade for at den kampen vi har tatt på vegne av mobilbrukere har gitt oss dette resultatet. Saken viser at det ikke er nok å ha rett, man må også få rett, sier advokat Silje N. Andersen i Helpforsikring, i en pressemelding.



På klagetoppen

Ifølge «Mobilvettreglene», elektronikkbransjens eget skriv som skal følge med nye mobiltelefoner, opplyses det at telefoners normale levetid er tre til fire år.



Som i tingretten, var nettopp dette et viktig argument for at også reklamasjonsfristen må være lengre enn den vanlige fristen på to år. Høyesterett slår nemlig fast at mobilen er ment å vare vesentlig lenger enn dette, og da er reklamasjonsfristen ifølge loven fem år.



Dette mener Help er gode nyheter for landets 3,4 millioner mobilbrukerere.



I flere år har mobiltelefoner vært på klagetoppen, og i fjor fikk Forbrukerrådet mer enn 6.000 henvendelser vedrørende mobiltelefoner.

Reklame

Nå er det tilbud på de populære julepysjene