Gå til sidens hovedinnhold

Dinamo stakk igjen av med Sølvtaggen

Dinamo Link stakk av med den første Sølvtaggen som noen gang ble delt ut. Nå får den interaktive virksomheten til Ingebrigts reklamebyrå igjen heder, denne gang for et tredimensjonalt arbeid for Norsk Tipping.

Den første reklamekampanjen på nett som vant Sølvtaggen, var overføring av levende bilder ved hjelp av webkamera fra de ulike destinasjonene til Braathens. Målet var å øke sommersalget av flybilletter.

Nå er det Norsk Tipping som har fått hjelp av Dinamo Link, til en kampanje for å få folk til å tippe mer over nettet. Hensikten med kampanjen var å informere om at alle spillene til Norsk Tipping nå var tilgjengelige på Internett.

Endel ekstrautstyr må til for tipperne skal bli endel av den statlige Internett-tippingen, men Sølvtaggens jury tok stilling til reklamebudskapet og utformingen.

Med tredimensjonal teknikk ble det skapt forskjellige utendørsmiljøer. Når man førte musepilen over bildet, skjer det "noe" som bygger opp under payoffen: "Noen ganger passer det best å spille hjemmefra."

Klikker nettbrukerne på annonsen, blir man ledet til en kampanjeside med mer informasjon, spilldemonstrasjon og mulighet for å registrere seg som spiller.

Sølvtaggen-juryen var imponert:

"Nok en gang er det en visuelt sterk idé fra Dinamo Link som vinner. Se og lær!"

- Utfordringen er å vise informasjonen med de begrensningene en får fra nettstedene. Det ligger veldig mye i det arbeidet som er gjort av Billy Bonkers, sier AD Jørgen van Santen til Propaganda.

- Med så gode bilder, er det ikke mulig å bomme, mener han. Bak Billy Bonkers finner vi fotografen Dag Standal.

- Han er den vi kjenner som er best på fotomanipulasjon, det er en utfordring å få til samme landskapet enten det er sol eller regn, sier Santen som mener at på nett må buskapene være enkle og tydelige.

- Man kan ikke prøve å si tusen ting innenfor det lille formatet. Det som er den største utfordringen er å få annonsørene til å ta mediet på alvor. Ofte er det små budsjetter som brukes på Internett, men man får mye mer for pengene på nettreklame. Vi snakker om at annonsørene har helt andre briller på når de planlegger en webkampanje, enn for eksempel en film- eller aviskampanje sier AD-en fra Dinamo.

Men van Santen medgir at byråene har et ansvar selv også.

- Byråene må absolutt være med på å oppdra kundene. Hvis vi ikke gir de riktige rådene når kunden spør, hvem skal da gjøre det? Jeg tror vi kan bli mye flinkere til å rådgi på nett. Men uansett må vi levere innenfor de rammene man får til disposisjon, det er den gode ideen som selger og funker uansett hvilket medium man befinner seg i. Formatet må aldri styre ideene, sier han.

Van Santen mener man i tillegg er avhengig av det finnes kunder der ute som tør.

- Det er alltid gøy med annonsører som stoler på at vi gir dem gode råd, sier Sølvtaggen-vinneren for november.

Team Dinamo Link:

* Jørgen van Santen (AD)

* Jørgen Bøhle Bakke (tekst)

* Annette Werner (prosjektleder)

* Jon Fredø (konsulent)

* Foto: Billy Bonkers/Dag Standal

Her finner du vinnerarbeidet

Og her kan du melde på ditt bidrag for desember

Reklame

Sommerens kuleste badeflåter

Kommentarer til denne saken