(VIXEN): Du har kanskje allerede sett de på motebloggere, fashionistas og trendsettere. De karakteristiske Dior So Real-solbrillene har tatt moteverden med storm, og dette er grunnen.

LES OGSÅ: S e & Other Stories-festkolleksjonen alle snakker om her

Norske motepersonligheter har allerede blitt avbildet med de geometriske trendsolbrillene som gjerne beskrives som halvt aviator, halvt wayfarer, som først dukket opp på catwalken i Paris under moteuken i 2013.

Men det var superstjerne, it-girl og trendsetter Rihanna som først startet trenden som nå tar moteverden med storm.

LES OGSÅ: Er dette årets kuleste partykolleksjon

For etter at superstjernen ble sett med solbrillene i det franske motehusets Secret Garden-kampanje har de blitt sesongens must have, og har dukket opp på nesetippen også til superstjerner som Olivia Palermo, Rosie Huntington-Whiteley, Rita Ora, Lupita Nyong’o, Anna Dello Russo, Grimes og selvsagt Kendall og Kylie Jenner.

Moteblogger: – Skaper must-haves

Også norske motepersonligheter har trykket solbrillene til sitt bryst, blant dem motebloggere som Nathalie Helgerud, Lene Orvik, Guri Heli, Alexandra Hoang den ene halvparten bak bloggen Giggles & Dimples og Storm Pedersen, kjent for nettopp sin originale stil.

LES OGSÅ: Se motebloggernes antrekk fra Paris Fashion Week

– Man vet jo at effekten av at store stjerner bruker produktene til designere er veldig stor – og produktene blir plutselig must-haves hos forbrukerne. Man vil gjerne få en del av en livsstil som er uoppnåelig for de fleste, og at Rihanna bruker solbrillene til Dior er gull for dem! Ikke nødvendigvis for at de er økonomisk avhengige av at de selger noen tusen ekstra solbriller, men for at de klarer å henge med som et coolt brand, sier Storm til VIXEN.

Redaktør: – Den viktigste markedskanalen

Frilansstylist, eier av NR.9 og redaktør i Melk & Honning, Jostein Wålengen tror det har mye å si at superstjerner som Rihanna bruker solbrillene, og kaller det den kanskje viktigste markedskanalen per i dag.

LES OGSÅ: Dette er Norges nye moteelite

– I motsetning til tidligere, når motehus gradvis bygget opp hype via kampanjer og presentasjoner, får man heller en slags “pangeffekt” hvor solbrillene får stor status på veldig kort tid. Det fører raskt til utsolgte leverandører og ventelister, og fører sånn sett til en slags massesuggesjonseffekt hvor “alle” ønsker de, sier Jostein til VIXEN.

PR-byrå: – Selektivitet og langsiktighet

Account Manager Daniel Authen Moe i Spalt PR nevner selektivitet og langsiktighet i markedsføringen som viktige stikkord i forbindelse med lanseringen av trendbrillene.

– Det at modellen blir sett på profilerte personer har utrolig slagkraft, og gjør seg ikke mist synlig i salgstall. Oliva Palermo spesielt er unik i den forstand at hun appellerer til jenta i gata samtidig som motemafiaen har tatt henne inn i varmen. Hun har klart å utstråle noe vanlig jenter kjenner seg igjen i, samtidig som de opplever henne som spennende, sier Daniel til VIXEN.

LES OGSÅ: Acne får bloggkritikk: – De drar den altfor langt

Og hva betyr det at norske motepersonligheter trykker disse solbrillene til sitt bryst?

– At lokale moteikoner, som Nathalie Helgerud, blir sett i brillen gir den umiddelbar lokal status og skaper etterspørsel. Dette gjør at SoReal umiddelbart føles litt nærmere og mer oppnåelig enn om den kun sees på for eksempel Leigh Lezark, sier Daniel.