NAF advarer bilister som «på liv og død» skal bruke opp sommerdekkene før de bytter til vinterdekk.

Når høstløvet faller i veibanen og nedbøren kommer i bøttevis, er det viktig å ha riktig type dekk med godt mønster, understreker Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF).

- Å tyne den siste millimeteren ut av sommerdekkene før vinterdekkene kommer på, er som å spille russisk rulett på høstens veier. Denne livsfarlige utviklingen ser vi over hele landet, sier Engebretsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

- Billig livsforsikring
Har du dårlige sommerdekk på bilen din, er anbefalingen fra NAF krystallklar:

- Kjøp nye sommerdekk på høsten! Fire nye sommerdekk er den billigste livsforsikringen du kan kjøpe. Det handler om trafikksikkerhet, liv og helse og ikke minst respekt for andre i trafikken. Kjører du med dårlige sommerdekk, er det en reell fare for at du kan skade deg selv - og andre, sier Engebretsen.

Den erfarne NAF-rådgiveren mener det ikke er noen skam å kjøpe nye sommerdekk på høsten.

- Faktisk viser det at bileieren tar ansvar samtidig som pristilbudet kan være fordelaktig, sier han.

Ser mange slitte dekk
Minimumskravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men NAF oppfordrer alle til å ha dekk med minst 3 millimeter mønsterdybde.

- Dette er spesielt viktig på høsten når muligheten for vannplaning er stor. Det kan være greit å huske at kontaktflaten mellom moder jord og en bil er på størrelse med fire normale håndflater.

- Dette er svært lite med tanke på bilens fart og tyngde, særlig når den kan være lastet full av passasjerer og bagasje. Med gode dekk får du et godt veigrep og reduserer risikoen for deg selv og andre som ferdes i trafikken. Godt veigrep er viktig også med tanke på kjøring i sving på våt vei. Dette gjelder spesielt høyresving hvor faren for å skli over i motgående kjørebane og frontkollidere med møtende biler er stor, fortsetter Jan Ivar Engebretsen.

Han ser nesten daglig biler som står parkert med dårlige sommerdekk.

- Mange av dekkene er faktisk i så dårlig stand at bileieren burde vært anmeldt. Det er også et tankekors at mange av bilene som er involvert i ulykker viser seg å ha dårlige dekk.

- Bilførerens ansvar
Mange som har slitte sommerdekk, bytter dem på denne årstiden ut med piggfrie vinterdekk. Denne uviklingen er NAF skeptisk til.

- Piggfrie dekk er lovlig å kjøre med, og bileiere vil kanskje vurdere deres grove mønster som bedre og sikrere enn slitte sommerdekk. Men vinterdekk har ikke egenskaper som passer for varmegrader i det hele tatt. Vinterdekk, enten de er piggfrie eller ikke, er laget for kuldegrader og har med sin gummiblanding spesielt dårlige gripeegenskaper på våt asfalt i kombinasjon med varmegrader, sier Jan Ivar Engebretsen.

Rådgiveren viser til en test med piggfrie vinterdekk kontra sommerdekk:

80 km/t ved 6 varmegrader = 10,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk 50 km/t ved 20 varmegrader = 14,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk

- Uansett er det bilførerens ansvar å sko bilen sikkert og kjenne til eventuelle begrensninger i bilens dekkutstyr, sier Jan Ivar Engebretsen. (ANB)