Gå til sidens hovedinnhold

Disse vanene kan gjøre deg syk

Stress, lite søvn og for mye kosespising kan gå utover helsa.

(SIDE2): Noen av dine daglige vaner kan være energityver og bryte ned immunsystemet ditt uten at du tenker over det.

Andre vaner kan smitte deg med forkjølelsesvirus før du vet ordet av det.

Nettsiden livestrong.com har laget en liste over åtte daglige vaner som kan gjøre deg syk, uten at du tenker over det. Og her får du noen av dem.

Stress

Sammenhengen mellom stress og en negativ påvirkning på immunsystemet er bevist i en rekke studier, og stress kan komme fra både jobbhverdagen din eller hjemme med familien. Men det stresset som ser ut til å ha mest ødeleggende effekt på immunsystemet er det stresset du kan føle av å være isolert eller ha et begrenset sosialt støttenettverk, ifølge American Psychological Association.

Gode tiltak kan være å ta initiativ og planlegge aktiviteter og sammenkomster med venner, eller melde deg inn i en idrettsforening eller et annet sted for å få nye venner. Depresjon over tid kan gi dårligere immunforsvar og hvis du har følt deg deprimert over en tid så kan influensasesongen være den beste tiden å oppsøke en leke med dine problemer.

Kosthold

Kroppen er avhengig av en rekke næringsstoffer for at immunsystemet skal funke best mulig, og når dagene blir mørkere og kveldene lengre er det lettere å ty til trøstemat istedenfor en frisk salat og grillede grønnsaker. Vitamin A kan for eksempel hjelpe til med å bekjempe infeksjoner og de får du for eksempel fra søtpotet eller dampet grønnkål.

Vitamin E er genialt mot luftveisinfeksjoner og det får du gjennom nøtter og frø. Som valnøtter og gresskarkjerner. Ha det på yoghurten, i salaten eller med de bakte grønnsakene i ovnen.

Mye innetid

På denne tiden har mange lett for å gå fra leiligheten sin, til trikken, eller bilen, og til jobb for så å reise hjem igjen. Omtrent uten å sette foten ute i frisk luft. Det er også mye lettere å finne en unnskyldning for å kjøre bil istedenfor å gå når det er mørkt og kaldt ute. Kanskje blir treningen lagt innendørs også, med løping på tredemølla istedenfor ute og da går du glipp av den mest effektive formen for naturlig D-vitamin, nemlig sollys eller dagslys

Bare ved å tilbringe ti minutter i solen kan gi deg nok D-vitamin, men i Norge er det uansett umulig å få nok D-vitamin fra solen i vintermånedene, så en daglig spiseskje med tran anbefales for å dekke behovet vårt. det er uansett gunstig å være ute i frisk luft, så ta deg en tur ut om du har mulighet.

Du glemmer hva du har tatt på

Hos legen vokter du deg vel for å vende deg bort fra de som snørrer og nyser rundt deg, du er påpasselige med håndvasken etterpå, og tenker at HER florerer bakteriene i stort monn. Men så kommer du inn på jobb igjen, og langer ut etter kaffekanna alle på kontoret har vært bortpå uten å ofre det en tanke.

- Det er jo litt tvangsnevrotisk å vaske hendene hver gang man har tatt på noe, så jeg pleier å anbefale å ikke gjøre det til en vane å ta deg selv i ansiktet i løpet av dagen, istedenfor, sier Dr. Kooner. Å ta seg på nesa, leppene og i øynene betyr at potensielle virus finner veien inn i systemet ditt. dette er hvorfor det er så lett å bli syk på fly, for eksempel.

Lite søvn

Du bør sove mellom syv og ni timer hver eneste dag for optimalt immunrespons, sier Dr. Kooner. Men de fleste gjør ikke det, og det kan føre til redusert energinivå. Å jobbe med å få gode hygiene og søvnvaner er nøkkelen, sier Kooner. Hun mener du bør prioritere søvnrutinene med faste tider for når du legger deg og står opp.

Reklame

Slik blir du glad i i løpe

Kommentarer til denne saken