RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

"Fanget" i leilighet på Tøyen


Marit Hoel synes det er kritikkverdig av Boligbygg å bruke fire måneder på skifte ut heisen i Hagegata 31.
Marit Hoel synes det er kritikkverdig av Boligbygg å bruke fire måneder på skifte ut heisen i Hagegata 31.
Marit Hoel ser med skrekk og gru på at hun må klare seg uten heis i fire måneder. Boligbygg har satt inn ekstraordninære hjelpetiltak.

TØYEN: I Hagegata 31 på Tøyen har pøbler satt heisen ut av spill. Boligbygg har besluttet å skifte ut den gamle heisen med en ny. Slikt tar tid. Ikke før i midten av mai kan beboerne igjen komme seg opp og ned i blokka.

– Jeg blir innestengt, og nå har jeg begynt å ta nervetabletter, sier 77-åringen til Østkantavisa.

Uten heis

Marit Hoel er dårlig til beins og totalt avhengig av heis. Hun bor i femte etasje i Hagegata 31. De mange trappene er et slit for 77-åringen.

– Jeg kommer meg greit ned trappene, men det er verst når jeg skal opp igjen. Begge knærne mine er utslitt, sier damen til Østkantavisa.

Hun er fortvilt over alt hærverket i blokka. Dette har gått utover heisen, og det er ikke første gang det skjer.

– En nabo har pleid å få heisen igang igjen tidligere. Nå går ikke det, for Boligbygg har stengt heisen. Jeg skjønner ikke at det skal ta så lang tid, sier Hoel.

Hun er skuffa over utleiefirmaet, til tross for at de har tilbud om en times vekterhjelp daglig. De verst stilte kan også få erstatningsbolig. Men det er til liten trøst.

– Skal en eldre dame på snart 80 år bli nødt til å flytte? Nei, det orker jeg ikke, sier hun videre.

Må beklage

Hoel hevder at mange med henne er forbanna over det skal ta hele fire måneder å skifte ut en heis. Men Boligbygg har et annet bilde på situasjonen. De har satt opp plakater, brosjyrer, samt kartlagt hver enkelt sitt behov.

– Vi har satt inn endel tiltak for å hjelpe beboerne. Sånn sett er vi fornøyd, og vi har fått mange gode tilbakemeldinger på måten det er håndtert. Folk sier de får mye hjelp, forteller kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully hos utleiefirmaet.

Hun har likevel all forståelse for at situasjonen oppleves svært vanskelig for folk med bevegelseshemning.

– Jeg skjønner at dette går utover veldig mange og at det er slitsomt for de som bor der. Vi er lite glad for hærverk og det blir brukt store midler på dette årlig, sier hun.

– Men er det ikke kritikkverdig at det skal gå fire måneder før de får ny heis?

– Alle heiser har en viss levetid. De må skiftes ut på et tidspunkt og denne var planlagt å skiftes ut. Det tar faktisk like lang tid å få bestilt deler til den gamle, som det vil ta å få en ny heis. Vi har prøvd å få fortgang i det, sier Tully.

Midten av mai

Hun sier at den nye heisen skal på plass i midten av mai. Den blir mer stabil. Men hærverk kan man likevel ikke gardere seg mot.

– Vi får håpe at de som bor der tar vare på den. Vi kan ikke sitte døgnet rundt og passe på den. De er synd at noen ødelegger for andre, sier talskvinnen i Boligbygg.

Utover daglig vekterbistand, tilbyr også Boligbygg døgnåpen telefon til bomiljøvakten, hvor folk kan ringe for øyeblikkelig hjelp.

– Vår erfaring er at folk trenger en støttende arm når de skal gå i trapper, sier Tully.

– Vi vil at folk skal ha det godt, og det er ikke hyggelig at man føler seg innestengt. Så vi samarbeider med bydel Gamle Oslo om å følge opp beboerne, understreker hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere