RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

"Karl Johan" i Markveien?


SV vil ha gågate i Markveien fra topp til bunn.
SV vil ha gågate i Markveien fra topp til bunn. Foto: Arkivfoto
SV foreslår å gjøre Markveien til en gå- og handlegate helt fra Ankerbrua til Øvrefoss. – Vi vil gjøre det mindre attraktivt å kjøre bil, sier BU-leder Hilde Larsen.

GRÜNERLØKKA: Partiet har utarbeida et forslag som skal opp til behandling i bydelen. Også byrådet bes ta stilling til saka. BU-leder Hilde Larsen er åpen for å diskutere ulike løsninger, men håper likevel å få med seg et flertall på å få til ei "Karl Johan-gate" på Løkka.

Bilene må ut

Det kan bli vrient å være bilist på Grünerløkka dersom SV får vilja si. Bydelspartiet foreslår å anlegge gå- og handlegate i Markveien, fra topp til bunn.

– Det betyr at Markveien skal utbedres til å bli en pen gågate med god fremkommelighet, beplantning og at gågata skal være fri for parkerte biler. En gågate vil kunne fungere som en motor for det lokale næringslivet, bidra til å styrke bydelens særpreg og ha en klar miljøeffekt gjennom å gjøre det mindre attraktivt å bruke bil, heter det i partiets forslag.

Partiet viser til at bydelen er plaga av mye trafikk og støy. Dessuten må Grünerløkka gi sitt bidrag til Oslos målsetning om å redusere klimautslippene med 50 prosent i forhold til 1990-nivå, slår SV fast.

– Men er ikke det ikke mye boligparkering her, Hilde Larsen?

– Både ja og nei. Vi skal ikke fjerne boligparkeringa. Her må man finne løsninger for dem som bor der. Men ikke alle som parkerer i Markveien, bor der, svarer BU-lederen.

– Har du regna på hvor mange parkeringsplasser som må vike?

– Nei, jeg har ikke regna på det, svarer Larsen.

En type trafikk SV vil ha bukt med, er bilkjøringen inn til bydelen. Mye av dette kan gå over på kollektivt, mener Larsen.

– Poenget vårt er å få ned bilbruken i bydelen. Vi vet at det fins planer i kommunen fra før, men nå legger vi inn et press mot rådhuset, sier hun videre.

Ordentlig gjort

Gågata må ikke bli en hybridløsning, slik Torgata med sine betongklosser er, påpeker BU-lederen.

– Det må se fint ut og bli en pen gågate med beplantning. Sammenhengende fra Karl Johan til Grünerløkka, slik at folk kan gå uforstyrra, sier Larsen.

– Hvis dette skal ha en klimaeffekt, hvorfor da begrense seg bare til Markveien?

– Vi må begynne et sted. SV er for at man skal begrense bilbruken i hele indre by, slik at kollektivtrafikken får bedre fremkommelighet. Men gjerne for meg. Gågater kan vi også ha andre steder, sier hun.

– Men dette er bare et av mange tiltak som bidrar til redusert CO2-utslipp, føyer hun til.

– Hvordan ser du for deg at gågata kan bli en motor for næringslivet?

– Flere forskningsrapporter viser at bilfrie gater øker handelen, avrunder Larsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere