- Dagens eksamensordning er urettferdig

Rahman Chaudhry i Elevorganisasjonen ber Oslo-politikerne om å gjøre forsøk med mappevurdering framfor heldagseksamen.

Rahman Chaudhry i Elevorganisasjonen ber Oslo-politikerne om å gjøre forsøk med mappevurdering framfor heldagseksamen. Foto: Arkiv

Elevorganisasjonen: - Oslo-politikerne bør ikke være så gammelmodige at de ikke er villige til å prøve ut noe nytt

OSLO: - Eksamenskarakteren baserer seg på noen timers prestasjoner og viser ikke bredden i elevenes kompetanse. Eksamen handler i stor grad om intensiv pugging mot semesterets slutt. Det trengs en vurderingsform som forutsetter jevnt arbeid gjennom hele året og dermed sikrer at eleven får vist alle sine ferdigheter i faget, sier fylkesleder i Elevorganisasjonen i Oslo, Rahman Chaudhry.

- Verken logisk eller forsvarlig
I dag er første eksamensdag for flere tusen tiendeklassinger. For mange kan disse få dagenes prestasjoner være like avgjørende som et helt års arbeid. Eksamenskarakteren teller like mye for karaktersnittet som standpunktkarakterene.

Urettferdig, mener Chaudhry.

- Det er urettferdig at én tilfeldig eksamensoppgave er like avgjørende for elevenes karaktersnitt som den fortløpende vurderingen av elevens prestasjoner gjennom hele året, sier Chaudhry.

Han mener dagens ordning er uforsvarlig.

- At én dag der du presterer dårligere enn vanlig av årsaker du ikke kan kontrollere skal definere ditt karaktersnitt i så stor grad som eksamen gjør, er verken logisk eller forsvarlig, sier Chaudhry.

Les også: Bokhandelen Tronsmo får forlenget leiekontrakt

Vil innføre mappevurdering
Nå foreslår Elevorganisasjonen å endre hele eksamensordningen, til en så kalt mappevurdering.

Dette går ut på at eleven arkiverer alle sine arbeider i løpet av et år. Når standpunktkarakteren settes blir eleven vurdert på grunnlag av flere selvvalgte arbeider fra arkivet.

Elevorganisasjonen i Oslo mener mappevurdering er et bedre alternativ til dagens eksamensordning.

- Mappevurdering, som baserer seg på arbeider gjort gjennom hele året, viser elevenes innsats, utvikling og evnemangfold på en helt annen måte enn det en fem timers prøve kan gjøre, sier Chaudhry, og fortsetter:

- I tillegg er mappevurdering en vurderingsform som forutsetter jevnt arbeid gjennom hele året. Med dagens eksamensordning risikerer vi at de såkalte «klisterhjernene» blir vinnerne i skolen. Mappevurdering vil sørge for at elevenes evne til refleksjon og forståelse, heller enn ensformig pugging av fakta, får en større plass i opplæringen.

Les også: Husokkupanter kastes ut - nekter å gi opp kampen

- Dødtid og meningsløse timer
Chaudhry tror en mappevurdering vil være positivt for elevenes læringsutbytte.

- Mye tid og ressurser som kunne blitt brukt på undervisning, går til praktiske forberedelser og organisering av eksamen. I tillegg er det ofte flere uker igjen av skoleåret når eksamen er ferdig avviklet, noe som fører til mye dødtid og mange meningsløse timer de siste ukene, sier han.

Les også: Solgte villa før visning - to millioner under takst

Vil ha prøveordning i Oslo
Selv om eksamen er en nasjonal ordning, mener Elevorganisasjonen i Oslo at det bør være mulig å gjennomføre en prøveordning i hovedstaden. Nå frir de til byens politikere.

- Eksamen er en nasjonal ordning og kan ikke endres her i Oslo. Det vi imidlertid kan gjøre er å utføre et prøveprosjekt med mappevurdering. Elevbevegelsen har lenge vært kritiske til eksamen, og Oslo-politikerne bør ikke være så gammelmodige at de ikke er villige til å prøve ut noe nytt, sier Chaudhry.

Les også: Tolv spisesteder stengt etter storkontroll

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.