RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det viktigste er å vise at man er en gjeng med ålreite folk


KLARE FOR MAI: Benjamin Lossius, William Johannesson og Atle Jordbræk er alle på russebussen med dekknavn «Flæklypa». Et godt dekknavn er viktig for å få oppmerksomhet rundt russebussen sin, i tillegg til at det er en mulighet til å forlenge russetiden.
KLARE FOR MAI: Benjamin Lossius, William Johannesson og Atle Jordbræk er alle på russebussen med dekknavn «Flæklypa». Et godt dekknavn er viktig for å få oppmerksomhet rundt russebussen sin, i tillegg til at det er en mulighet til å forlenge russetiden. Foto: Foto: Oda Ording
Guttene på russebussen "Flæklypa" tror mange busser taper på å være selvgode og frekke

OSLO/OPPEGÅRD: – Et dekknavn skal være «funny» og useriøst, innleder buss-sjef Benjamin Lossius.

Det er søndag, og guttene fra Oppegård lener seg godt til rette i rammen av det som om et halvt år kommer til å være en ferdigbygget lounge. Det nærmer seg fire måneder siden bussen med 28 gutter fra Tårnåsen, Sofiemyr og Kolbotn lanserte seg med dekknavnet «Flæklypa».

 



– Det er flere som husker deg hvis du kødder, skyter William Johannesson inn.

Guttene er enige om at mange går på en smell med å være for seriøse.

– Det kleineste er når en buss innrømmer å ha funnet dekknavnet sitt på Urban dictionary, fordi de var for lite kreative til å komme på noe selv, sier Benjamin.

DITT OSLO KÅRER ÅRETS BESTE DEKKNAVN!
Se faktaboksen eller følg denne linken!

Mer moro for pengene

Trioen er enige om at dekknavn er en god mulighet til å skaffe bussen mye oppmerksomhet før russetiden, i tillegg til at det også føles som om den varer lenger.

– Dekknavn er jo en utvidelse av russetiden, sier Atle Jordbræk.

– Når man først betaler så mye, vil man jo ha så mye moro som mulig, utdyper han.

Det er flere som husker deg hvis du kødder

Spiller på norsk tradisjon

Selv om ingen av guttene husker helt hvordan navnet «Flæklypa» dukket opp, var de aldri i tvil om at de ønsket å ha et norsk dekknavn, som samtidig var litt useriøst.

– Flåklypa er jo den filmen som er noe av det største som har skjedd innen norsk kultur, sier Benjamin.

– Alle har sett den eller har en relasjon til Flåklypa, begrunner Atle.

Avgangselevene forteller at de har fått mange gode tilbakemeldinger på dekknavnet. De opplever at folk ler godt av koblingen mellom den forsiktige filmkarakteren Ludvig og «flæ», eller fylla, som ordet betyr.

Bør være blant de ti første

Ingen av Oppegård-guttene mener at man trenger å være den første bussen som slipper dekknavn, for å bli husket. Men å være blant de ti første som slipper kan være et riktig steg for å bli lagt godt merke til.

– Nå er det helt umulig å få med seg alle navnene som slippes, sier Atle.

– Med mindre de har en fet sang, understreker han.

For det er full enighet i at en god låt kan gi bussen riktig oppmerksomhet.

– Det er en oppladningsperiode, og når folk kjenner sangen og den er kjent, blir bussen mer kjent, sier William.

Atle legger til at en god dekknavnslåt er en mulighet til å gjøre bussen kjent også blant dem som ikke bryr seg så mye om russetiden.

RUSS 2013: Det er lenge til bussen skal rulle, men allerede er arbeidet i gang. Foreløpig under dekknavnet "Flæklypa". (Foto: Oda Ording)

Får PR av samarbeidspartnere

I tillegg til en fet låt, er det mye en buss kan gjøre for å få oppmerksomhet, skal vi tro Flæklypa-gutta. Selv satser de mye på publisitet over nett.

– Vi får fått mye PR gjennom facebooksiden bussruss, som følges av over 3000 bussinteresserte, sier Atle.

I tillegg har russebussen nylig byttet klesleverandør til Russedress, som umiddelbart ga guttene oppmerksomhet med en artikkel på sine nettsider.

– For oss er det viktig å få den formen for oppfølging fra leverandørene, sier Lossius.

Jeg tror det er viktigere å være ålreite og vise at man er en gjeng med fete folk

Bør droppe drittslenging

Mange busser fra tidligere år har bygget opp et image ved å være kjepphøye og frekke. Guttene mener imidlertid at den trenden har gått ut på dato.

– Det har funka, men det kommer ikke til å funke igjen, sier Atle.

– Jeg tror det er viktigere å være ålreite og vise at man er en gjeng med fete folk, sier Benjamin.

Buss-sjefen hevder det er lurt å styre unna drittslenging på Facebook og YouTube. De innrømmer at det allikevel er vanskelig å holde kommentarene tilbake når de får usaklig kritikk.

– Dessverre blir man lagt merke til ved å åpne kjeften, sier William.

LES OGSÅ: Disse ble Årets Russebuss 2012
 

VINNE KONSERTBILLETTER? Vinn billetter til Swedish House Mafia, Green Day, Lars Vaular, Turboneger, Oslo Ess, Vinni, Thom Hell, John Olav Nilsen & Gjengen og deLillos på skjeriOslo nå!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere