- Dette er en hån mot alle som bor her

En krigserklæring, mener handelsstanden om kommunens fysiske sperring av de tidligere parkeringsplassene.

En krigserklæring, mener handelsstanden om kommunens fysiske sperring av de tidligere parkeringsplassene. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

Trikken kommer 0,1 sekund raskere fram, mener Geir Hågen Karlsen (Frp), som mener byrådets fjerning av parkeringsplasser er totalt skivebom.

15.09.14 12:14

BISLETT (dittOslo): - Folk er rasende, og det skjønner jeg veldig godt, sier stortingsvara, Geir Hågen Karlsen (Frp).

Han bodde selv tidligere i Thereses gate på Bislett, og har engasjert seg stort etter at 123 gateparkeringsplasser ble fjernet i januar i år.

- «Komiske Ali»

dittOslo.no fortalte tidligere denne uka om svært opprørte næringsdrivende i Thereses gate, som kaller byrådets håndtering av saken for «en krigserklæring».

Det er en retorikk Karlsen støtter.

- Det er helt uakseptabelt av byrådet. Det er fint at Guri Melby (miljø- og samferdselsbyråd, journ. anm.) erkjenner feil, men for meg blir det litt som «komiske Ali» når hun sier at det er like mange som støtter dette, som dem som er mot, sier han.

Karlsen gikk tidligere i år en runde, sammen med Frp, hos de næringsdrivende i området.

- Folk er forbanna. Det er ikke alt som ble sagt i de møtene, som du kan skrive, for å si det sånn, sier han.

Nylig leverte Sweco to rapporter til byrådet. Disse konkluderer med at både trafikksikkerheten og fremkommeligheten til trikken har økt betraktelig, som følge av fjerning av gateparkeringen.

Konklusjonen var entydig, der det i løpet av tre måneder var en reduksjon i tidstap for trikken fra 93 til 22 minutter. Antall kollisjoner og feilparkeringer er også redusert kraftig.

BLOGG: Fjerning av parkeringsplassene har gitt svært positive effekter

0,1 sekund raskere fram

Dette er tall Karlsen mener man må gå nærmere inn på, for å se den faktiske effekten av.

- I vinter satte jeg meg ned med trikketabellen, og regnet på det selv. Om man ser på antall trikker som går i Thereses gate i løpet av et døgn, så tilsvarer det en forbedring på 0,1 sekund per trikk, sier han.

Karlsen forteller at det er svært sjelden at forsinkelsene får følgefeil andre steder i byen, selv i rushtiden.

Han mener hans utregning tvert i mot viser at dette er et ikke-eksisterende problem.

-Dette er ikke et reellt problem. Guri Melby har brukt dette som påskudd, sier han, og retter kraftig skyts mot dem som ønsker å fjerne gateparkering.

Les også: Kan fjerne parkering i flere Oslo-gater

Geir Hågen Karlsen (Frp) mener byrådets håndtering av Thereses gate er en hån.


- Bilhatere som vil renske byen for biler

Han mener Bislett bare er ett eksempel på en snikinnføring av en bilfri indre by.

- Dette er bilhatere, som ønsker å renske indre by for biler. Deres primære motiv er å fjerne biler under ulike påskudd. Vi har sett det i Thereses gate, i Finnmarks gata, i Bogstadveien og med rundkjøringen på Carl Berners plass, sier Karlsen.

Byråd Guri Melby sa tidligere denne uken at hun erkjenner at både naboer og næringsdrivende burde vært mer involvert i prosessen fra begynnelsen av. Imdilertid tviler hun på at det ville blitt noen endring for gateparkeringen.

- Vi hadde nok uansett gjennomført prøveprosjektet, men de kunne vært med å definerehva som skulle gjøres med disse nye arealene, sa hun til dittOslo.no.

Vil stoppe Thorvald Meyers gate

Melby sier også at dersom det viser seg at prøveprosjektet er en suksess, så vil det utvides til flere gater. Først ut er Thorvald Meyers gate.

Det vil Karlsen stoppe.

- Frp har bedt om atbyrådet lar være å gjenta fadesen i Thorvald Meyers gate, før dette er evaluert, sier han, og legger til at partiet slettes ikke er motstander av å gjøre den offentlige kommunikasjonen bedre.

Så lenge det ikke går utover bilen.

- Man kan like det eller ikke like det, men det er et reelt behov for bil i Oslo sentrum. Derfor må man legge til rette for alle transportmidler. Per nå så er trikker og t-baneer fulle i rushtiden. Da skaper man ekstra problemer ved å ødelegge for bilen. Men befolkningsveksten i Oslo, må man ha på plass bedre kommunikasjonsløsninger først, sier han.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.