*Nettavisen* Nyheter.

- Drivstoff for videre miljøarbeid

Kjersti Larsen, Grønn Hverdag, Linnea Svensson og Jonas Prangerød, Øyafestivalen

Grønn Hverdag kåret i dag Øyafestivalen til Oslos grønneste virksomhet 2009. – Hyggelig å få denne prisen etter alt det arbeidet vi har lagt ned de siste årene, sier Jonas Prangerød

BJØRVIKA: Juryen fra Grønn Hverdag fikk følgende nominasjon fra en innsender:

Et festivalpass koster 2000 kroner. Øl til konserter i fire dager blir noenlunde det samme.
Dette er til sammen fire tusen kroner som unge bymennesker ganske sikkert ville brukt enten
på en utenlandsferie med fly eller fornying av hvitevareparken


Dette synes juryen i Grønn Hverdag falt veldig godt.

- Vi i juryen fra Grønn Hverdag synes ”grønn økonomi”-argumentet fra innsenderen som nominerte Øyafestivalen som kandidat til Oslos grønneste virksomhet 2009 er veldig godt.

Pressesjef i Øyafestivalen, Jonas Prangerød, er takknemlig over å få prisen.

- Det er alltid hyggelig å bli lagt merke til og dette gir oss drivstoff til videre arbeid i samme felt, sier Jonas Prangerød til Østkantavisa.

Han forteller at de hele tiden har nye prosjekter som kan styrke deres miljøprofil.

- Vi jobber hele tiden med løsninger både internt og for publikum. Det er veldig ressurskrevende å drive en stor festival. Det blir alltid mye søppel, og derfor er det viktig med gode løsninger. Økologisk mat, panteordninger og kildesortering er noe vi har fått til, sier Prangerød.


I nominasjonen heter det også:

At en rockefestival med så høy kredibilitet som Øya fronter miljøsaken, har utvilsomt
betydning langt utover middelalderparkens grenser. Øyafestivalen må kunne omtales
som en av Oslos fremste trendsettere. Øya forteller byens innbygger, byens øvrige
virksomheter, at framtidens bykulturen – den er grønn.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.