*Nettavisen* Nyheter.

- Et langt steg videre

Bring Logistics er svært fornøyd med politikernes inngripen, men likevel avventende til hva elva vil koste dem.

ALNABRU: Logistikkdirektør i Bring Logistics Edvard Nervik vil ikke bekrefte vill jubel, men mener likevel at signalet fra politikerne er betryggende.

- Vi er veldig fornøyde og takknemlige for at de tar affære da saksgangen ble trekt ut i langdrag. Det er betryggende at politikerne er så samstemte i å satse på miljøvennlig transport. Vi er ikke i mål før det er gjort et endelig vedtak, men nå er vi et langt steg videre, sier han.

Spent på prislappen

Det knytter seg likevel spenning til hvilke utbyggingsavtaler politikerne ser for seg.

- Vi håper de vil være på et nivå som vi kan leve med. Men det er mye som tyder på at elva kan bli vesentlig dyrere enn skissert. Dersom vi skal bruke mer penger på elva enn på utbygginga, vil vi ikke ha bærekraft til det, sier Nervik.

Han er også spent på rekkefølgebestemmelsene, og hvorvidt elva skal opp før terminalen.

- Dersom elva skal opp først, kan det bli et langt lerret å bleke. Vi har ikke mer enn tida av veien, da vi trenger å ha ny terminal ferdig i løpet av 2011. Signalet fra politikerne var egentlig et minimum av hva vi trengte for å kunne jobbe videre med dette nå, sier Nervik.

Største fisketerminal

Samlastterminalen som ønskes plassert på NRF-tomta vil erstatte dagens terminal på Karihaugen. Dette er en tørrlastterminal med vanlig gods som ikke er avhengig av noen spesiell temperatur.

Termoterminalen som ønskes plassert på Nettlasttomta vil hovedsaklig etableres for import av frukt og grønt, samt norsk laks.

- Termoterminalen vil bli Norges største fisketerminal, sier Edvard Nervik.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.