*Nettavisen* Nyheter.

- Holdningene må endres

Gry Larsen.

Miljøfartsgrense og andre tiltak på Ring 3 har virket positivt. Men mye kan bli bedre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Svevestøv: Målestasjonen på Manglerud har stått ved Ringveien i flere år og vist mange grenseoverskridelser av svevestøv. Hittil i år har det kun vært ti dager med for mye svevestøv i området. Arkivfoto: Trine Dahl-Johansen

RING 3: Sesongen for miljøfartsgrense på 60 km/t startet i november i fjor. 19. april kunne bilistene igjen kjøre i 80 km/t på E6/Ring 3 fra Ryen. Statens vegvesen har oppsummert effekten av miljøfartsgrensen i denne perioden og er svært fornøyd med at man så langt i år bare har hatt ti overskridelser av grenseverdier for svevestøv.

Flinke i begynnelsen

- Når vi ser på gjennomsnittsfarten i døgnet har folk vært veldig flinke den første måneden. Da kjørte de 7 km/t saktere enn de gjorde det siste året vi ikke hadde miljøfartsgrense. Det var i 2005/2006, forteller prosjektleder for miljøfartsgrensen, Gry Larsen.

I hele perioden har gjennomsnittsfarten per døgn sunket med 5,3 km/t. Larsen forteller at februar og mars er måneder hvor folk ikke er like flinke på strekningen gjennom Manglerud.

- Vi ser at når sola skinner i mars øker gjennomsnittsfarten med nesten 2 km/t og det er synd, for det er i denne perioden det er viktigst å kjøre sakte. Det er da alt svevestøvet, som har ligget under snø og is, blir virvlet opp og skaper dårlig luftkvalitet.

Endre holdninger

Prosjektlederen har også sett på tallene for to timer utenom rushtrafikken. Fra kl. 12-14 har man i gjennomsnitt kjørt 6 km/t saktere i november. I marsmåned er bilistene litt dårligere og har kjørt 5,2 km/t saktere.

- Vi har store utfordringer i februar og mars. Her må vi rett og slett endre holdningen hos bilistene, sier hun.

Overskridelser

Så langt i 2009 har det vært 10 overskridelser av grenseverdien på 50 mikrogram per kubikkmeter luft. De fleste av overskridelsene ligger rundt 50-60 mikrogram, mens et døgn lå over 90.

- Dette er veldig bra, for det pleier å være flere overskridelser på våren enn om høsten. Dette lover godt for kalenderåret. Vi har lov til å ha 35 slike overskridelser per år, forteller hun.

I 2008 endte man på 21 overskridelser totalt, sier Larsen og legger til at så få overskridelser ikke kommer av miljøfartsgrensen alene.

- Dette er en samhandling mellom piggdekkgebyr, salting, renhold og miljøfartsgrense.

Bedre luft

Statens vegvesen har ikke foretatt noen undersøkelser om hva færre overskridelser har hatt å si for dem som bor i området.

- Jeg vil tro de ikke har så mange dårlige dager som før, men på de dagene hvor det er ekstra store overskridelser av grenseverdiene vil nok astmatikere og andre med lungesykdommer merke at de har ekstra dårlige dager. Jeg vil tro at de som bor langs veien generelt har merket at luften har blitt bedre.

Ingunn Johansen Brenne i kommunikasjonsavdelingen til Folkehelseinstituttet forteller til Ullern Avis Akersposten at det ikke er foretatt noen studier på om det har blitt færre personer med luftveisplager der man har innført miljøfartsgrense.

- Det er gjort studier i Stockholm, hvor de har innført liknende tiltak. Der har man sett en reduksjon i luftveisplager, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.