*Nettavisen* Nyheter.

- Juli er tung for mange

I kapellet i Kirkens SOS sine lokaler kan medarbeiderne be en bønn for dem som ønsker det.

Juli er høysesong for krisetjenesten til Kirkens SOS. Kaj Hafr oppfordrer naboer og familie til å ta ekstra vare på hverandre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kaj Hafr i Kirkens SOS forventer stor pågang på krisetelefonen nå i juli. BEGGE FOTO: MAREN THORSEN BLESKESTAD

TØYEN: For de aller fleste er juli forbundet med sol, sommer, ferie og familie. Forventningene er høye, men det er ikke alltid at sommerfri og solfylte dager er ensbetydende med idyll. Det merker de frivillige og ansatte på Kirkens SOS.

- Folk tror gjerne at det er påsken og jula som er verst, men vi får nesten like mange telefoner nå i juli, sier Kaj Hafr i Kirkens SOS i Oslo.

Han kan fortelle at de i løpet av denne sommermåneden mottar nærmere hundre telefonhenvendelser om dagen til kontoret i Oslo. I tillegg kommer SOS meldinger over internett.

- Juli er en måned som er tung for mange. Relasjonsproblemer er for eksempel hyppigere om sommeren. Når man ikke drar på jobb, blir man tettere på hverandre og det kan føre til problemer.

Hjelpeapparatet tar ferie

At deler av hjelpeapparatet også tar ferie, betyr høysesong for krisetjenesten til Kirkens SOS.

- Vi merker det på telefonen at hjelpeapparatet tar sommerferie. I tillegg blir det stillere rundt folk som allerede sliter med fysiske eller psykiske problemer når familie, venner og naboer reiser bort. Da blir ensomhetsfølelsen ofte forsterket, sier Hafr som kan fortelle at det er folk i alle aldre som ringer.

- Tidligere var det mest kvinner som ringte, men nå er det omtrent 50-50. Jeg synes det er håpefullt at flere menn får satt ord på ting de sliter med.

- Ta opp telefonen

Hafr oppfordrer folk til å ta bedre vare på hverandre nå i sommermånedene.

- Som nabo, venn, familiemedlem eller kollega kan man bli litt flinkere til å se til hverandre. Man må våge å ta opp telefonen og spørre: Hvordan har du det?

Hafr understreker at deres viktigste jobb ikke er å være rådgiver, men å tilby dem som ringer samvær når de har det vanskelig. Både medarbeiderne og de som ringer inn er anonyme.

- Folk skal vite at vi er her døgnet rundt og at det bare er å ringe. Det er godt for oss som betjener krisetjenesten å vite at vi kan hjelpe folk med å komme seg gjennom sommeren. Det er veldig sterkt når du i ettertid får tilbakemelding fra enkelte om at: "Hadde det ikke vært for dere, så hadde jeg ikke vært i live", sier Hafr alvorlig.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.