*Nettavisen* Nyheter.

- Nå vet vi hva vi har

Rektoren på Bjørndal hopper ikke i taket av årets tildeling, men er glad for å opprettholde den samme aktiviteten som i fjor, på skolen.

BJØRNDAL: Bystyret vedtok rett før jul en ny tildelingsmodell for Oslos grunnskoler. Grunnbeløpet til samtlige skoler ble satt ned med 300 000, mens satsen per elev er økt med en tusenlapp. Dermed har det blitt mer penger på de store skolene som Bjørndal.
Hvis vi ser på totalen for 2005 så er det temmelig nøyaktig det samme nivået på årets tildeling, sier rektor Jack Heidner.

Ingen kutt

Bjørndal skole får i underkant av 350 000 kroner mer i år, enn de fikk i fjor. På grunn av etterbevilgninger endte totale tildelte midler for 2005 på omtrent det samme som skolen har fått i første tildelingsrunde i år. Dermed er forskjellen at de i år kan budsjettere med mer enn i fjor. Dermed kan Heidner forsikre om at det ikke blir noen kutt i skolens drift dette året.
Hvis man setter det i lys av at det har vært innstramninger de siste årene så er dette meget bra. Det blir ingen konkrete konsekvenser for oss, sier han. Han har ingen planer om å ansette flere lærere selv om han ønsker noen stillinger tilbake etter flere år med nedgang i antall lærerstillinger. Selv om det vanligvis drypper inn noen ekstra kroner i løpet av skoleåret er Heidner forsiktig med budsjetteringen. Hovedutgiftene i budsjettet er lærerlønninger og man kan ikke ansette en ekstra lærer å håpe på at vi får mer penger til å dekke den utgiften senere i året, sier han.

Søker prosjektmidler

Vi har gjeninnført tilsynsvakt, som holder oppsyn på kveldstid og sørger for at skolen er låst etter endt dag. Dette er en synlig endring for brukerne våre. Det vil også kunne forebygge en del ruteknusing, sier Heidner. Overskuddet fra i fjor går dessuten til et nytt basketball-stativ på skoleområdet. Den ferske rektoren er godt fornøyd med at han slipper å kutte i sitt første år ved skolen.
Det er viktig å formidle at aktiviteten opprettholdes og at vi er fornøyde med ikke å måtte kutte i noe, smiler han.
Heidner påpeker at kriteriemodellen er viktig i forhold til rettferdighet i tildelingen til hver enkelt skole. Han mener dessuten at det viktigste er bunnlinjen, nemlig hvor mye hver skole får totalt.
Utover tildelt budsjettramme har hver enkelt skole muligheten til å søke diverse prosjektmidler. Bystyret har blant annet bevilget penger til leksehjelp på skoler med mer enn 40 prosent fremmedspråklige, så der kan vi jo kanskje få inn noen midler, forklarer Heidner. Bjørndal skole tilbyr allerede leksehjelp, men rektoren tror at dette tilbudet kan økes og gjøres enda bedre med litt ekstra midler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag