RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Norge er et u-land


Forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund Geir Kvam.
Forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund Geir Kvam.
Norsk transportarbeiderforbund mener Norge er et u-land på tilrettelegging for trailertrafikk.

GRORUDDALEN: Hver vinter raser nabolagene i Groruddalen over trailere som parkerer i trange sidegater og lar motoren gå hele natta. Reaksjonene er fullt forståelige.

- Men sjåførene gjør ikke dette fordi de syns det er så innmari artig. Ingen liker å være til sjenanse for andre, sier forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund Geir Kvam.

Hviletidsbestemmelser

Han mener årsaken er manglende tilrettelegging.

- Sjåførene er underlagt EU-direktivet for hviletidsbestemmelser. I løpet av en fem dagers Europa-tur, må sjåførene snu døgnet to ganger, sier han.

Etter 4, 5 times kjøring skal sjåførene stå i ro i 45 minutter. Deretter kan de kjøre i ytterligere 4, 5 timer før de igjen skal stå i 11 timer. Regelverket håndheves gjennom strenge kontroller. Sjåføren har ikke engang lov å flytte traileren når tida er ute. Straffen er en klekkelig bot på 5000-6000 kroner som sjåføren må betale av egen lomme. Samtidig forventer oppdragsgiveren at sjåførene leverer så raskt som mulig.

Geir Kvam understreker at trailerne ikke står på tomgang for å irritere nabolaget.

- Mange har kjøleaggregater, og da må de ha motoren i gang for at dette skal virke. Ellers er kjøttpålegget du forventer å finne i butikken, ødelagt før det kommer fram. Folk ønsker å finne det de trenger i butikkene, men vil ikke ha trailerne. Godstransporten er samfunnets stebarn. Vi gjør en viktig jobb, men får mer kjeft enn ros, sier Kvam.

- Hvordan opplever sjåførene konfliktene ?

- Det er stor gjennomtrekk og frustrasjon i yrket. De har et tøft tidspress, ofte er det dårlige veier, og de får kjeft nesten uansett hvor de stopper. Det hagler ikke akkurat med ros, selv om det også er mange som trives, sier Kvam.

Døgnhvileplasser

Han mener bedre tilrettelegging i form av døgnhvileplasser og skilting ville gjort situasjonen lettere for alle.

- Norge er et u-land i forhold til tilrettelegging. Utenlandske sjåfører forstår ikke bæret når de kommer inn i byene. Og Oslo er verst, sier Kvam.

Statens vegvesen utarbeider nå en rapport for tungtransport i Groruddalen, hvor de kommer med forslag til løsninger.

Kvam mener man bør se på både kortsiktige og langsiktige løsninger.

- Det er kamp om plassen i Groruddalen, og mer lukrativt å bygge boliger. Men man kan fortsette å kjefte, eller man kan gjøre noe med det, sier han.

Ifølge Kvam trengs det døgnhvileplasser med 2-3 timers mellomrom. De bør inneholde toalett- og vaskemuligheter, samt strømuttak, slik at sjåførene slipper å la motorene gå på tomgang.

Vil ut av boområdene

I tillegg ønsker han seg informasjonstavler ved rasteplasser hvor trailerne har muligheter til å stoppe, slik at de slipper å kjøre feil. I dag roter mange seg inn i nabolag og generer mer trafikk en nødvendig.

- Når du kjører feil med et 18 meter langt vogntog, må du ofte kjøre langt for å kunne snu. Vi har mange vogntog fra Øst-Europa, og det hjelper ikke dem at det bare er skilting på norsk eller engelsk. Vi må også skilte på øst-europeiske språk, sier Kvam.

Han mener at egne ferdselsveier for tungtransporten også kan bidra til å skille dem fra boligområdene.

- Jeg forstår godt at folk er redd for ungene sine, sier han, og understreker at sjåførene også er bekymret.

- Jeg vet om sjåfører som etter nesten-ulykker ikke er i stand til å kjøre bil lenger. Ingenting er verre enn tanken på å kjøre ned en unge. Det er i alles interesse at man løser problemene. Bilene vil være der uansett, men spørsmålet er hvordan man kan tilrettelegge. Man må få til et samarbeid, og vi er forberedt på at det må spises noen kameler på begge sider av bordet, sier Kvam.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere