- Rene motorveien

Frank Hansen og datteren Chantelle ved "motorveien" nederst i Ulsrudveien.

Frank Hansen og datteren Chantelle ved "motorveien" nederst i Ulsrudveien.

Frank Hansen har sett seg lei på den høye farta nederst i Ulsrudveien. Nå tilbyr han seg å kjøpe tomt av kommunen for å snevre inn krysset.

ULSRUD: Hansen mener en slik innsnevring vil gjøre veien langt sikrere enn hva tilfellet er idag. Han skjønner ikke hvorfor kommunen nøyer seg med å innsnevre i den øverste delen av veien, og ikke nederst. - Her jeg bor er veien veldig bred. Dette oppfordrer til høyere fart. Når bilistene kommer over haugen og skal nedover til Østensjøveien, gir de gass, sier han.

Gir ikke opp

- Det er jo rene motorveien her, sier han oppgitt.

Frank Hansen bor midt i krysset Ulsrudveien/Protonveien/Tores vei. Krysset er svært romslig. Veien er bredere enn riksvei mange steder. Dette inviterer til høy fart. Hansen var ikke klar over dette da han og familien flyttet til Ulsrud i 2004.

LES: Historikk

- Vi følte det var betryggende å ha hus i en vei med fartsgrense på 40 km/t. Senere har det vist seg at den faktiske gjennomsnittsfarten forbi huset vårt er langt høyere. Den har også i løpet av de siste årene blitt langt mer trafikkert etter gjentatte ganger blitt brukt som omkjøringsvei for en rekke veiprosjekter. Dermed har stadig flere oppdaget Ulsrudveien som snarvei, sier han.

Så fort bilistene kommer over "haugen", gir de gass. Hansen tok opp saken i 2007 med kommunen. Den gang hadde de visstnok ikke tid. Nå foreslår Hansen å kjøpe opp en del av krysset, for å snevre inn veibredden.

- Jeg foreslår å gjøre veien smalere for å få bilistene til å senke farten og samtidig forandre på kryssets form slik at det ikke forblir så åpent. Med en smalere vei kan det også lettere iverksettes tiltak som farsdumper og lignende for å få bilister til å dempe farten, mener Hansen.

Uenighet blant beboere

Odd Bratteberg i Samferdselsetaten er ikke umiddelbart begeistret for ideen.

- Av prinsipp så selger vi ikke kommunal veigrunn for å finansiere en innsnevring, sier han.

Ifølge Bratteberg er det motstridende interesser blant beboere i Ulsrudveien. Uenigheten går på om parkeringsforbud er bra eller ikke.

- Dette ble gjort etter oppfordring fra andre beboere i veien, men vi skal se på saken gi ham et svar, lover Bratteberg.

- Har han ikke et poeng i at veien er veldig bred nettopp her?

- Det går busstrafikk gjennom gata. Derfor vil ikke Ruter ha humper og innsnevring som gjør fremkommeligheten til bussen dårligere. Men dette er alltid en kjent problemstilling i busstraseene, sier han.

Farlig skolevei

Hansen synes det er svakt av kommunen å argumentere at "slik er det også andre steder". Han er ikke enig i at påstanden om at veien er trafikksikker.

- Jeg vet at barna som bor i Protonveien ikke får lov å gå over hit. Dette skaper isolasjon når forholde er så utrygge. Hvis datteren min mister en ball i veien, går jeg ut og henter den, sier Frank.

Faren har sågar gjennomført egne aksjoner for å få bilene til å holde 40-grensen.

- Noen ble sinte, mens endel trakk på smilebåndet, forteller Hansen.

Mens Nordstrands Blad tar bilder høres tuting i krysset. En utålmodig bilist finner seg tydeligvis ikke i at bilen foran stanser for å slippe en bil ut fra Protonveien.

- Mange bilister tar ikke hensyn i det hele tatt. Gjennomsnittsfarten er mellom 50 og 60 km/t, sier Hansen.

Han håper Samferdselsetaten snarest drar på en befaring for å se på forholdene.

- Vi driver ikke saksbehandling gjennom media. Nå er det ferietid, og derfor kan det drøye med svar, sier Bratteberg i Samferdselsetaten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.