*Nettavisen* Nyheter.

- Saken har godgjort seg siden femtitallet

Oslo kommune ser nå på to ulike alternativer for å bedre forholdene i Kongsveien.

RÅDHUSET: Problemene i Kongsveien er på ingen måte av ny dato. Siden midten av 50-tallet har en tunnelløsning for trikken vært regulert.

– Kongsveien er en gammel sak, den har ligget og godgjort seg siden midten 1952, sier Erik Øimoen, leder sykkelveiprosjektet i Oslo.

Snudd alle steiner

Sykkelveiprosjektet har nå kjørt en prosess for å finne en løsning sammen med Plan- og bygningsetaten, Samferdselsetaten og noen eksterne konsulenter.

– Det er ikke godt å sykle her, veien er for smal. Nå har vi gjort en vurdering av alle mulige alternativer, sier Øimoen.

Det er landet på to alternativer. Det ene er tunnel i fjellet, den andre går ut på å pigge seg lenger inn i fjellet slik at trikketraseen flyttes innover, men fortsatt går i dagslys.



Det siste alternativet er mest realistisk, både i forhold til pris og ønsket om en åpen trasé som er enklere å vedlikeholde og som bevarer utsikten. Dette alternativet er beregnet til å koste rundt 250 millioner kroner.

Sykkelveiprosjektet skal nå gå i dialog med Kollektivtransportproduksjon (KTP), som trolig må likevel må oppgradere strekningen, for å finne en løsning.

Saken må så fremmes politisk og dermed ligger en løsning fortsatt mange år fram i tid.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag