RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- SFO inn i heldagsskolen

SV vil ha heldagsskole. SFO og skolen må bli én, det kvalitetssikrer barnas hverdag, sier nestleder i bydelsutvalget, Lill Pleym (SV).

Lill Pleym (SV), selv utdannet lærer med hovedfag i pedagogikk, er lite fornøyd med dagens skolefritidsordning (SFO).
- Slik det nå fungerer, er SFO mer eller mindre en oppbevaringsplass for ungene. SV ønsker en kvalitets-SFO bakt inn i en heldagsskole. En samlet skole- og SFO vil gjøre hver enkelt elevs sosiale adferd mer synlig for de voksne, men også åpne for et læringssamarbeid mellom skole og fritidsordningen, sier nestlederen i Nordre Akers bydelsutvalg (BU).

Øke bemanning og kompetanse

- Og for å få til et heldagsskole-samarbeid må selvsagt både bemanningssituasjon og kompetansekrav til SFO-ansatte løftes på et høyere nivå. Det handler om å gi et godt pedagogisk tilbud til barnet, enten det går i SFO eller på skole, sier Pleym.
- Læring er mye. Det handler om å utvikle seg i lek og samvær med andre barn, det handler om å bli sosialisert i et fellesskap, det handler om mer "faglig" læring. Vi vet aldri når vi lærer verken mest eller best. Naturfag for eksempel kan like gjerne læres ved å gå en undrende tur i skogen, som å bli undervist i klasserommet, sier SV-politikern.
- Det er bortkastet tid å la tiden før og etter undervisning handle mer om barnepass uten meningsfulle, planlagte aktiviteter men selvfølgelig er også frilek er viktig. Det eleven lærer i skoletiden, kan praktiseres og trenes opp i SFO. Elevene lærer for eksempel om tall i mattetimen og kan hoppe matteparadis i SFO. En pedagogisk bevissthet i SFO gjennom samarbeid med skolens undervisningspersonell, vil gi et godt tilbud gjennom hele dagen, sier Pleym.

Bydelens ansvar

I dag blir skolen drevet av Utdanningsetaten, og SFO av bydelene. Det vil SV endre på.
- Bydelene bør ha det helhetlige ansvaret for både skole- og SFO. En heldagsskole med to forskjellige "driftere" vil naturlig nok gjøre heldagsskole-samarbeidet mer tungvint og byråkratisk. I tillegg er hver bydel som regel tettere på "sine" skoler, i forhold til en sentral etat, mener Pleym.
- Heldagsskolen åpner for fleksibilitet. Deler av ordinær undervisning kan for eksempel skje frem til lunsj. SFO-tid kan brukes som et langt avbrekk midt på dagen før vanlig undervisning tar til igjen, sier Pleym.
- Jeg tror foreldre er mer enn villige til å betale for et SFO opphold som er meningsfullt for barna. Jeg vil utfordre skolene til å legge til rette for et helhetlig opplegg hvor skolens undervisningspersonale og SFO-personalet sammen planlegger gode lek- og læringsaktiviteter, oppfordrer Pleym, som nå vil be bydelen om en SFO-orientering, på grunnlag av forskrifter og bydelens serviceerklæring for fritidsordningen.
- Ikke bare for enkeltskoler, men for hele bydelen. Blant annet om bemanning, hva er SFO-aktiviteter, og økonomi, sier Pleym.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere