RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Byråd Guri Melby (V) kommer med en rekke forslag til hvordan biltrafikken i Oslo skal reduseres.
Byråd Guri Melby (V) kommer med en rekke forslag til hvordan biltrafikken i Oslo skal reduseres. Foto: Arkiv

- Skal ikke være nødvendig å eie egen bil

Sist oppdatert:
Oslos miljøbyråd vil gå kraftig til verks.

OSLO:- I en moderne og miljøvennlig by skal det ikke være nødvendig å eie sin egen bil, skriver byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby, i en politisk uttalelse til Oslo Venstres årsmøte, som arrangeres i helga.

Av tiltak byråden ønsker å innføre i Oslo er rushtidsavgift, bilfrie områder, dieselforbud og samtidig en styrking av kollektivtransporten.

Melby påpeker at det per i dag lønner seg å kjøre bil, selv på korte strekninger i Oslo. Det vil hun ha slutt på.

- Oslos kollektivtrafikk utkonkurrerer allerede bilen i rushtid. Samtidig utkonkurrerer bilen fremdeles sykkelen på strekninger helt ned til 1 kilometer, skriver hun i forslaget.

Byråden foreslår derfor å prioritere en byutvikling som sørger for at fotgjengere og syklister prioriteres foran parkeringsplasser og økt veikapasitet.

Les også: Dette blir Norges mest eksklusive togstasjon

Mindre biltrafikk i sentrum
De siste ukene har debatten rundt biltrafikken i Oslo nærmest nådd kokepunktet. Bakgrunnen er det foreslåtte dieselforbudet, som kan bli innført i Oslo allerede neste år.

Les også: Kjører du dieselbil her? Da er du i trøbbel ...

Stortinget vedtok forrige uke en lovendring, som gjør at hver enkelt kommune kan innføre forbud mot dieselbiler på dager med svært høy forurensing. Både torsdag og fredag denne uka har luftkvaliteten i Oslo vært svært dårlig som følge av luftforurensing fra eksos, noe som har gjort at astmatikere og hjerte- og lungesyke blir bedt om å holde seg innendørs.

Melby sier hun forstår frustrasjonen til dieselbileiere, men understreker at hun som ansvarlig byråd vil prioritere lokalbefolkningens helse.

En rekke andre tiltak for å få ned biltrafikken i Oslo sentrum er allerede under planlegging. Omfattende ombygginger i noen av de mest trafikkerte sentrumsgatene, som Prinsens gate og Tollbugata, er allerede i gang. Disse gatene vil etterhvert bli bilfrie.

Sju ganger så langt i år har Bymiljøetaten advart mot helsefarlig luft i Oslo sentrum.


Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

Vil ha få privatbiler
Byråden har tidligere fått hard medfart for å gjøre det livet surt for bilister i Oslo. Blant annet møtte fjerning av gateparkering i Thereses gate sterk kritikk fra både beboere og næringslivet.

- Dette er en krigserkæring mot gata, uttalte Tori Jennie Fredriksen, daglig leder for Walkin Closet til dittOslo.no i fjor høst.

Den gangen uttalte byråden at hun ikke ønsker et bilfritt Oslo. Før Oslo Venstres årsmøte understreker hun likevel at det skal bli vanskeligere å kjøre bil i hovedstaden.

- Oslo Venstre ønsker en utvikling der muligheter ikke lenger ligger i hva den enkelte eier, men i hva vi i fellesskap har tilgang til. Oslo Venstre vil derfor at Oslo skal arbeide sammen med private aktører for å etablere gode bildelingsordninger, skriver Melby i forslaget, som behandles i helga.

Hun skriver også at hun ønsker flere gater der gående og syklende prioriteres, slik som i Torggata - en gate dittOslo.no tidligere har omtalt som en av Oslos hippeste gater

Lik dittOslo på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

Mest lest