RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Små tiltak kan gjøre mye


Dette er det farligste krysset i Bydel Vestre Aker, mener våre lesere. Bjørn Blindheim og Line Knivsflå Loen i trafikkgruppa i FAU ved Vinderen skole, mener enkle tiltak kan gjøre krysset tryggere. FOTO: ALEXANDER SYNSTAD
Dette er det farligste krysset i Bydel Vestre Aker, mener våre lesere. Bjørn Blindheim og Line Knivsflå Loen i trafikkgruppa i FAU ved Vinderen skole, mener enkle tiltak kan gjøre krysset tryggere. FOTO: ALEXANDER SYNSTAD
Våre lesere har talt: Vinderenkrysset er farligst i Oslo vest. Line Knivsflå Loen og Bjørn Blindheim i FAU ved Vinderen skole er glad for mer fokus på krysset. Og de mener enkle tiltakt kan gjøre krysset tryggere.

VINDEREN: Utålmodige sjåfører, planovergang, busser og skoleelever som må ferdes på trange fortau. Det er trangt, uoversiktlig og farlig i Vinderen-krysset. I fjor ble en gutt kjørt ned i krysset. Sjåføren dro og la igjen visittkortet.

Fotgjengerne og særlig de minste, må finne seg å være på det tapende laget i Vinderen-krysset. Det er ikke rart at våre lesere med god margin stemte frem krysset som det farligste i Bydel Vestre Aker.

Får ikke tunnel

Leder i trafikkgruppa i FAU ved Vinderen skole, Line Knivsflå Loen og hennes kollega Bjørn Blindheim er ikke overrasket.

- Dette ER det farligste krysset i bydelen. Det har vi tall på, sier Blindheim lettere oppgitt.

Han og Loen ønsker seg mest av alt at t-banesporet skal ledes under bakken. De hadde håp om at det skulle skje i forbindelse med oppgraderingen av Holmenkollbanen. Men det skjer ikke.

Enkle tiltak

Derfor peker de på enkle tiltak som kan gjøre krysset tryggere, i påvente av større tiltak.

- Fotgjengerne har en lang vei som skal krysses og begrenset tid å komme seg over både togskinner og vei. De ender derfor ofte opp med å måtte vente halvveis på en trang fortauslomme, inneklemt mellom bane og Slemdalsveien. FAU har organisert egen foreldrevakt for å bistå barna i dette farlige feltet, hvor det daglig oppstår faretruende situasjoner, sier Loen.

Gjerde og lys

Blindheim mener det kan løses ved å sette opp et gjerde.

- Det vil hindre at biler og busser kommer halvveis opp på fortauet. Som du ser, det er veldig trangt her. Farlige situasjoner oppstår. Men dette er et enkelt og billig tiltak som gjør det tryggere.

Trafikkgruppen ønsker også å gjøre noe med trafikklysene og T-bane-stasjonen.

- Vi vil ha en egen "grønn fase" for gående. Da vil alle bilene få rødt lys når barna skal over Slemdalsveien og til skolen. Ser vi på t-banestasjonen, så trenger ikke den å være så lang. Vi ønsker den forskjøvet to meter lenger nedover. Det vil gi mer plass for barna som står på fortauet og venter på grønt lys. Dette er også enkle tiltak som raskt kan gjøres, sier Blindheim. De to trafikkaksjonistene mener det må fokuseres på disse tiltakene.

- Foreløpig får vi ikke t-banesporet under bakken. Dermed må vi konsentrere oss om det som kan gjøres noe med. Planfritt kryss får vi ikke de nærmeste 15 årene, sier Loen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere