RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ståplass hver dag er bare verdt halve prisen

FULLT: Dette rushtoget fra Dal i Akershus til Oslo viser hvordan situasjonen er på flere av pendlertogene til og fra hovedstaden. Foto: Tipsfoto
FULLT: Dette rushtoget fra Dal i Akershus til Oslo viser hvordan situasjonen er på flere av pendlertogene til og fra hovedstaden. Foto: Tipsfoto
Sist oppdatert:
Det finnes ingen maksgrense for hvor mange som kan stå på toget.

- Det er klart at man ikke føler man får det man betaler for, sier Merete Myhrstad til Nettavisen.

Hun er pendler, og opplever nesten hver dag å måtte stå hele togturen fra Sandvika til Nationaltheateret stasjon. En togtur på 16 minutter.

- Det er jo ikke akkurat lange biten og det er sikkert mange som har det verre enn meg, men det er irriterende at man ytterst sjelden får sitte. Det hadde vært greit om de hadde satt inn ekstra vogner, sier hun.


Har du pendlertips? Kontakt Nettavisen på mailadresse mst@nettavisen.no!

- Finnes ingen maksgrense
Pendleren er langt fra alene. Hver dag må hundrevis av passasjerer kjempe for å komme seg på togene i Oslo og Akershus-regionen, for deretter å stå som sild i tønne. - Helt lovlig, sier NSB.

- Det finnes ingen maksgrense for antall stående på disse togene. Den maksbegrensingen som er, går på hvor mye gulvet tåler, sier kommunikasjonssjef i NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby.

- INGEN MAKSGRENSE: Kommunikasjonssjef i NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby. Foto: NSB

Seks personer per kvadratmeter er grensen i tall. Men dette er ifølge Lundeby ikke mulig å oppnå.

- Dette er ikke en grense som er satt for komfort, men rett og slett på hvor mye gulvet fysisk tåler.

- Er det sikkerhetsmessig forsvarlig at folk til tider står klemt sammen og blokkerer midtgangen og plassen foran dørene?

- Sikkerheten skal være tatt vare på i og med at det ikke egentlig finnes noen maksgrense for hvor mange som kan stå.

At en del pendlere føler seg snytt fordi de betaler opptil 2000 kroner i månedsavgift, uten å få sitteplass, får han ikke gjort noe med.

- Vi selger transport, ikke sitteplasser. Det er klart vi er opptatt av å ha kapasitet nok til alle dem som ønsker å ta tog. Men det er som sagt ikke sitteplasser man kjøper.

- Ikke nok tog
Et av problemene NSB har i rushtiden, er at de har begrensninger på hvor lange togene kan være. Det skyldes lengden på de eksisterende togperrongene.

- I tillegg kan vi ikke kjøre så mange avganger som det kanskje kreves. Dette har med mangel på spor å gjøre.

Når pendlere irriterer seg over for korte tog, skyldes det ofte mangel på vogner.

- Vi har nå fått levert og tatt i bruk 53 av 70 nye Flirt-tog, men det er ikke nok ennå. Vi jobber med Samferdselsdepartementet om å kjøpe flere.

Fra 2012 til 2013 opplevde NSB en passasjervekst på åtte prosent. Ifølge Lundeby tar det tid å endre kapasiteten.

- Vi greier ikke det på så kort tid.

- Hva er det ideelle for NSB, skal det være sitteplasser til alle?

- Det ideelle er nok kapasitet, men det kommer alltid til å være slik at noen rushtidsavganger er mer populære enn andre.

- Foretrekker ikke at det er sånn
Tillitsvalgt for togkonduktørene i Oslo, Akershus og deler av Østfold og Hedmark, Jacob Solgaard, sier konduktørene har et sterkt ønske om at det settes inn flere tog.

- Det har vi et kjempeønske om. Vi føler ikke at det går ut over sikkerheten i dag, men vi foretrekker ikke at situasjonen er som den er, sier han.

Konduktøren har forståelse for at det kan se ut som at sikkerheten ikke er ivaretatt når passasjerer okkuperer utgangsdører og midtgang.

- Den ser jeg, men derfor er vi på plass for å ivareta sikkerheten til tross for at det ikke ser sikkert ut.

Som NSBs ansikt utad hender det at konduktørene får det glatte lag av passasjerer som er sinte fordi de ikke får sitteplass.

- Det er en del av hverdagen, vi jobber med service og da må man tåle det. Selvfølgelig ønsker vi at så mange som mulig skal få sitteplass, men med den befolkningsveksten som er i området, er det vanskelig å få til.

PS! Mange jernbanestrekninger stenges helt eller delvis i helgen på grunn av planlagt vedlikehold.

Banestrekningene som berøres, er Østfoldbanens østre og vestre linje, Vestfoldbanen, Sørlandsbanen og Rørosbanen, melder Jernbaneverket.

NSB informerer om hvor det er satt opp buss for tog. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere