RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Syklister som trosser vintervær skal hedres

Liv Jorun Andenes vil at flere velger sykkel i hovedstaden,
Liv Jorun Andenes vil at flere velger sykkel i hovedstaden, Foto: Camilla Svendsen
Sist oppdatert:
Syklet du til jobb i dag fikk du kanskje en bolle.

OSLO SENTRUM: - Vi vil hedre de som trosser vintervær og sykler til jobben, sier Liv Joun Andenes, kommunikasjonsrådgiver i Sykkelprosjektet.

De markerte den internasjonale Winter Bike to Work Day, som er i dag fredag 13. februar.

Det ble delt ut gratis boller, kaffe, sykkellykter, setetrekk, olje til kjedet og sykkelkart til forbipasserende syklister i Torggata fredag morgen.

Det var flest boller som ble delt ut, da syklistene kunne ta med seg disse i farten. Likevel tok noen seg tid til å stoppe og prate.

Les også: - Vi utsetter barna våre for helseskader når de går til skolen

For renere luft
- Vi vil vise at vi setter pris på at befolkningen sykler om vinteren også, på tross at forholdene enda ikke er optimale overalt, sier Andenes.

Hun viser til vinterdriften av sykkelveiene i byen, og utfordringene med å få etablert et tett og sammenhengende sykkelveinett.

På en halvannen time var omlag hundre syklister stoppet og sendt avgårde med bolle og kaffe på veien.

- Jo flere som sykler istedenfor å kjøre bil, desto renere blir lufta, sier Andenes, som trekker fram utfordringene med dårlig luftkvalitet på utsatte vinterdager i byen.

Denne uken har kommunen advart mot forurensning. Luften i Oslo var så dårlig at Bymiljøetaten anbefalte folk å ha hjemmekontor.

- Størsteparten av klimagassutslippene i Oslo kommer fra transport, utdyper Andenes.

Les også: Kjører du dieselbil her? Da er du i trøbbel ...

Trenger trygge sykkelveier
Sykkelprosjektet i Oslo ble opprettet i 2010 fordi utbyggingen av sykkelveier i byen var forsinket.

Forslag til ny sykkelstrategi for Oslo er nå til behandling i bystyrets komité for miljø og samferdsel, men utbyggingen tar likevel tid.

Les også: Nå får du penger for å kvitte deg med bilen

Andenes sier at de jobber for å heve standarden på sykkelveiene, og at flere sykkelveier bør være fysisk separert fra annen trafikk.

- Kirkeveien er et eksempel på en strekning med for smale sykkelfelt, poengterer hun

Denne teller syklistene i Torggata.

Solide sykkelveier er ikke etablert i en fei, og det vil ta tid før Oslo kan smykke seg med solide sykkelveier over det hele.

- Dette er en prosess som tar tid. Målet er likevel at Oslo skal få solide og trygge sykkelveier på sikt. I mellomtiden er det viktig å hedre dem som sykler i et dels komplisert trafikkbilde på vinterstid, sier Andenes.

Les også: Slikt skal Oslo tredoble sykkeltrafikken

Lik oss på Facebook og få flere nyheter fra hovedstaden!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere