- Ta støymålingene på alvor

Norsk Forening mot Støy støtter Grefsenbeboerne. - Reelle støy- målinger i Grefsenveien må komme foran teoretiske PC- beregninger, sier daglig leder Torleif Johnsen.

Grefsen: Norsk forening mot Støy mener en styrket kollektivtransport kan være et viktig virkemiddel til mer fokus på støyproblematikken.
De fleste ønsker vel et godt kollektivtilbud, men det må gå hånd i hanske med tiltak for redusert støy. Det er misforstått støtte til kollektivselskapene å se gjennom fingrene med de betydelige støyproblemene som også kollektivtransport kan påføre folk, sier foreningens daglige leder, Torleif Johnsen.

Reelle målinger

Foreningen støtter beboerne fullt ut i deres krav om nedsatt fart i Grefsenveien - fra 50 km/t til 40 km/t.
De reelle målingene foretatt langs veien gir ingen tvil om at trikken forårsaker for mye støy for de nærmeste beboerne. Målingene må tas alvorlig og ikke avvises ut fra teoretiske PC-beregninger. Å sette ned farten med 10 km/t i Grefsenveien reduserer beboernes støyplager. Vi bør lære av svenskene - i Stockholm har myndighetene satt ned farten til 30 km/t på alle lokale veier, og unntakene skiltes. Reduksjon av støy var en del av begrunnelsen for 30 km/t, sier foreningslederen.

Leire

Johnsen forteller at Grefsen-grunnen er mye leire.
Det i tillegg gjør at "strukturlyd" overføres fra skinnene til boligene, sier daglig leder i Støyforeningen.
Aksjonsleder for lavere fart i Grefsenveien, Odd Arne Lande, er selvfølgelig glad for støtten fra Støyforeningen. Han forteller at støyen er ekstra ille om vinteren.
Egenresonansen til leirmassene fører vibrasjonene langt - hele året. Men om vinteren er situasjonen enda verre. Med frost i øvre del av leiregrunnen som skinnene ligger på, overføres vibrasjonene direkte på husene, sier han. I følge Lande er det skiftet ut gamle skinner frem til "Platået" - men derfra til endeholdeplassen er skinnene gamle, og ligger ikke på vibrasjonsdempende underlag.
Vil du vite mer om fartsgrensen på 30 km/t i Stockholm kan du klikke deg inn på http://www.gfk.Stockholm.se/webb/tjut/2004/200406//40.pdf

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.