RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi utsetter barna våre for helseskader når de går til skolen

550 busser, samt varetransport og ordinær rushtrafikk dundrer forbi Ruseløkka skole (bak til venstre) hver dag. Nå vil foreldrene ha strakstiltak for å bedre situasjonen.
550 busser, samt varetransport og ordinær rushtrafikk dundrer forbi Ruseløkka skole (bak til venstre) hver dag. Nå vil foreldrene ha strakstiltak for å bedre situasjonen. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten
Sist oppdatert:
Sentrumslufta i Oslo er så forurenset at den er helseskadelig. Det gjør foreldre ved Ruseløkka skole bekymret for barnas skolevei.

VIKA: - Potensielt så utsetter jeg barnet mitt for helserisiko ved å gå til skolen. Det er klart at det ikke er bra. Derfor tar vi nå initiativ for å gjøre noe med situasjonen, sier FAU-leder ved Ruseløkka skole, Anine Stousland.

Torsdag og fredag denne uka har Bymiljøetaten gått ut med en advarsel til astmatikere, hjerte- og lungesyke om å holde seg innendørs, fordi luften i Oslo sentrum er så forurenset. Noen av de aller verste områdene - som er merket som røde på Bymiljøetatens kart - er skolevei for over 500 barn på Ruseløkka skole.

SE KART: I dag bør astmatikere og hjertesyke holde seg inne

Én buss hvert tredje minutt
Situasjonen ble langt verre i fjor høst, da trafikken gjennom Oslo sentrum ble lagt om, slik at Løkkeveien, som passerer rett forbi skolen, nå er hovedfartsåren gjennom sentrum.

FAU-leder ved Ruseløkka skole, Anine Stousland.

Blant annet passerer 550 busser hver dag, det tilsvaer omtrent én buss hvert tredje minutt, døgnet rundt, i tillegg til omfattende varetransport og rushtridstrafikk.

Nå har foreldrene fått nok, og mandag arrangerer de et folkemøte, for å kartlegge situasjonen og komme med en tydelig oppfordring til politikerne.

- Vi som bor her i bydelen har valgt å bo sentralt fordi vi vil bruke bena og kollektivtransporten. Men det er jo ikke beboere som trafikkerer disse veiene, det er folk som skal til jobb, og som parkerer i vårt nabolag. Veiene her er ikke lenger lokalveier, sier Stousland.

Les også: Diesel-debatten: - Jeg skjønner at folk føler seg lurt

Blir bedt om å flytte
Hun mener politikernes løsning til nå har vært å be folk om å flytte ut av bydelen.

- Situasjonen gjør jo at jeg vurderer om dette er det beste for barnet mitt, og om jeg egentlig har noen mulighet til å forhindre dette. Samtidig er det jo å dreie debatten over på noe helt annet, når man ber folk om å flytte, sier Stousland.

På folketmøtet mandag stiller både Bymiljøetaten og byråd for miljøe og samferdsel, Guri Melby (V).

Sistnevnte har en rekke ganger tatt til orde for å redusere biltrafikken i sentrum, og på Oslo Venstres årsmøte denne helga behandles hennes forslag der hun legger opp til både rushtidsavgift, dieselforbud og bilfrie områder i indre by. 

Foreldrene ber om fartsreduksjon i Løkkeveien, som er den mest trafikkerte veien i området.


Les også: Kjører du dieselbil her? Da er du i trøbbel ...

- To-tre år er lenge for et barn
Positivt, mener FAU-leder Anine Stousland, som likevel er fortvilet over politikernes sendrektighet.

- Jeg tror på Melby når hun sier disse tingene, men jeg tror det er så sterke krefter i handelsstanden og så videre, som gjør at det krever veldig mye samarbeid for å få trafikken bort fra vår bydel, sier hun, og legger til.

- Da bussene ble flyttet var det ingen prosess eller orientering, det bare skjedde. Vi skrev et notat der vi sa at vi ikke ønsket disse bussene på våre lokalveier, men da ble vi avfeid med at de bare skulle gå der fram til 2017. Men når man er et barn, så er to-tre år ganske lang tid, sier Stousland.

Les også: Dette blir Norges mest eksklusive togstasjon

Kan ikke vente
Foreldrene ved Ruseløkka har flere ønsker for nærmiljøet, men i hovedsak ønsker de en prioritering som gjør det mer attraktivt å velge veier utenfor sentrum, eventuelt tunnelsystemet, framfor lokalveien gjennom Bydel Frogner.

Som strakstiltak ber de om fartsreduksjon på hovedfartsårene, sperrer for å hindre snikkjøring i trikkegatene og reduserte muligheter til å parkere i nabolaget, for dem som ikke bor der.

Stousland har fulgt arbeidet til det så kalte KVU Oslo-Navet, som jobber med forslag til framtidige trafikkløsninger i Oslo. Et hovedpoeng her blir å lede trafikken ut av boligområdene, samt at all fremtidig trafikkvekst skal skje ved miljøvennlige løsninger.

- De har veldig mye interessante ting fore, men det tar så lang tid før det skjer noe. Vi kan ikke alltid vente til 2060, sier Stousland.

Mandag klokka 18 inviteres alle berørte parter til folkemøte om trafikksituasjonen på Ruseløkka skole. 

Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

Lik dittOslo på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere