*Nettavisen* Nyheter.

– Amerikanerne får gjøre som de vil!

HVORFOR? Fra Njårdhallen og til ambassadetomtens yttergrense er gang- og sykkelveien stengt. Hege Elisabeth Øren vil vite om dette er nødvendig, hvorfor det ikke forhåndsvarsles og påpeker elendig erstatning. Foto: Alle foto: Vidar Bakken

Forbi ambassadetomten ble gang- og sykkelveien stengt uten varsel. Det fikk reaksjoner.

Klikk på bildet for å forstørre.

LITEN PLASS: Stille formiddag er trygt, men man må være obs i rushet.

Klikk på bildet for å forstørre.

IKKE FOR BARNA: Å bruke veibanen på denne strekningen er neppe et godt råd til de minste.

HUSEBY: Telefoner, tekstmeldinger og mail tikket inn til redaksjonen med beskjeden: De har stengt gang- og sykkelveien i Sørkedalsveien.

Mange hundre syklister

Den første vi traff da vi besøkte Sørkedalsveien, var syklende Hege Elisabeth Øren.

– Dette må dere ta opp. Det ser ut som amerikanerne får gjøre som de vil. Uten varsel ble gang- og sykkelveien stengt. Her er det hundrevis av syklende og gående hver eneste dag. Bare fra Bærum kommer det flere hundre syklister hver dag som møter skolebarn på den smale asfalterte stripen på andre siden. Hvem har gitt tillatelse til dette? spør Øren.

Fram til jul

Sykkeltraseen regnes som en av de travleste i Oslo, hvor det også utenom rushet er stor trafikk blant annet til og fra Njårdhallen.

Selv om gang- og sykkelbanen i cirka 4,7 meters bredde er stengt, mener Bymiljøetaten at erstatningen på andre siden er bra nok.

– Vi har godkjent stengningen da det skal gjøres nødvendig forberedende arbeid som gjelder infrastrukturen i forbindelse med bygging av ny ambassade. Gang- og sykkelveien vil være stengt fram til jul, sier seniorkonsulent i Bymiljøetaten, Odd Bratteberg.

LES OGSÅ: Amerikanerne glemte å fjerne øvingsbombe

1,6 til 1,8 meter

– Erstatningen på andre siden er veldig smal med tanke på hvor mye brukt sykkelveien er?

– Den har en bredde på 1,8 til to meter. Politiet har vært med på befaring og godkjent løsningen. Alt er gjort etter boken. Mange syklister vil bruke veibanen i stedet, sier Brattberg, som opplyser om at denne type tiltak normalt ikke forhåndsvarsles.

Egne målinger på stien ned mot Njårdhallen viser en bredde på asfaltstripen på 1,6 til 1,8 meter. Veibanen med mye tung trafikk er lite aktuell, i hvert fall for skolebarn. Veibanen må også krysses, der sykkelbanen er kuttet.

Hege Elisabeth Øren mener at med 40 mål tomt burde amerikanerne ha nok plass å bygge på. Innenfor gang- og sykkelstien står den ene rekken med gjerde etter den andre med og med sikkerhetsvakter i porten.

– Det er sikkert mange nye forhold som dukker opp underveis. Jeg gruer meg til hvordan det blir videre fremover, sier Øren.

«Skrytevideo»

Rett før stenging av sykkelveien la Bymiljøetaten ut en «skrytevideo» av at det var satt opp et helt nytt sykkelbarometer på Huseby, hvor det understrekes hvor viktig det er med bedre og flere sykkelveier.

Videoen ble lagt ut i mai, altså på et tidspunkt da etaten sannsynligvis allerede hadde gitt tillatelse til stenging. På nettsiden står det at sykkelbarometeret «kan bidra til at flere Oslo-innbyggere blir inspirert til å kaste seg på sykkelen». Her er det brukt mye og god tid på å presentere fortreffelighet av sykkelveien, men null tid på å varsle at den faktisk skal stenges i et halvt år.

Heller ikke hvor lenge gang- og sykkelveien blir stengt er opplyst med skilting. Det står kun at den opphører.

LES OGSÅ: Byrådet avfeier spørsmål om sikkerhet

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.