RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Beboerparkering er et kinderegg


SV vil utvide ordningen med beboerparkering til å gjelde store deler av indre by. Her Erna Kahlbom og Andreas Behring.FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN
SV vil utvide ordningen med beboerparkering til å gjelde store deler av indre by. Her Erna Kahlbom og Andreas Behring.FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN
SV mener byrådet bommer stygt når de foreslår å stanse beboerparkeringen.

FROGNER: – Vi mener at beboerparkering er det berømmelige kinderegget. For det første hindrer det en del av «matpakkekjøringa», det hindrer en del unødvendig kjøring, så det gir en miljøeffekt og det gir beboerne i indre by mulighet til å ha bil, sier medlem i bydelsutvalget på Frogner, Erna Kahlbom (SV).

Utvalget deler av Oslo, blant annet på Frogner og i Gamle Oslo har hatt beboerparkering som et prøveprosjekt det siste året. Ordningen fungerer ved at beboere kjøper et kort, som gir dem rett til å parkere i nærmiljøet.

Vil fjerne ordningen

Onsdag ble det kjent at byrådet ikke ønsker å fortsette ordningen med beboerparkering. Årsaken er at byrådet mener det er feil å gjøre parkeringsplasser som i utgangspunktet er gratis om til betalte plasser.

I tillegg mener ansvarlig byråd, Jøran Kallmyr (Frp) at de positive tilbakemeldingene fra prøveprosjektet ikke vil være reelle dersom ordningen utvides. Årsaker er at ved en utvidelse vil langt flere beboere måtte kjempe om et begrensa antall plasser, hevder Kallmyr.

Feil, mener SV, som mener ordningen er en gavepakke til bomiljøet i indre by.

– Ved å fjerne ordningen spenner man bein på både bomiljøet, og på kollektivtransporten, sier bystyremedlem, Andreas Behring (SV).

– Hvis byrådet fjerner ordningen er det det samme som å si til beboerne at vi vil bruke gatene dere bor i til parkeringshus, sier Behring.

Misforstått

Behring og Kahlbom mener Frp er ute på misforstått velgerfrieri når de foreslår å legge ned ordningen.

– Det har kommet positive tilbakemeldinger både fra beboere og næringsliv. For eksempel hun som driver Tonica vintage, som mener det vil ta knekken på butikken hennes dersom ordnignen fjernes, sier Kahlbom.

– Det er ikke slik at vi i SV er mot bilen, men vi ønsker en fornuftig tilrettelegging av bilbruk, sier hun.

– Men er ikke beboerparkering en oppfordring til folk i byen til å ha bil?

– Nei, absolutt ikke. Det gir tvert i mot folk en mulighet til å bli boende i byen, for eksempel barnefamilier. Det skal være mulig å klare seg uten bil i indre by, men det skal også være mulig å bo her med bil, sier Behring.

Se til andre byer

Kahlbom påpeker at flere andre byer har innført beboerparkering med stor suksess, blant annet Stavanger og Gøteborg. Hun mener det beviser at det er mulig å gjennomføre i større skala også i Oslo.

Hun mener også det er mulig å løse de utfordringene som eventuelt måtte komme, for eksempel i forhold til bedrifter som har behov for utvidet parkeringsordning.

– Det er klart det er utfordringer, men det er ting vi må se på. For eksempel er det mulig å dele inn i ulike soner, eller at man gjennom dialog med både næringsliv og beboere kan få til ordninger som er til det beste for alle, sier hun, og får støtte av Behring.

– Det går utemerket an å løse de utfordringene som kommer, det handler bare om å hva man skriver i forskriftene, sier han, og legger til at for de så kalte matpakkekjørerne, som har behov for parkering på dagtid i sentrum, finnes det flere gode løsninger.

– Det er masse plass i parkeringshusene. Og så er det jo en gang sånn at det ikke er en kommunal oppgave å subsidiere parkeringsplasser, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere