RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Bobla eksploderte!


12-åringene (f.v.) Leonardo, Soma, Mekke og Mirlinda følger spent med på kjemiskolen. FOTO: ANNE-GRETHE ULRIKSEN
12-åringene (f.v.) Leonardo, Soma, Mekke og Mirlinda følger spent med på kjemiskolen. FOTO: ANNE-GRETHE ULRIKSEN
Lærerstudenter ved universitetet på Ås bidrar til at barn synes naturfag er gøy og spennende.

HALLAGERBAKKEN: For andre år på rad ble det nylig arrangert Naturfagdag for 5.-7.-klasse på Hallagerbakken skole, i regi av Universitetet for Miljø og biovitenskap på Ås. Elevene var innom tre stasjoner: fysikk, hverdagskjemi og kjemiskole.

Levende hender

På kjemiskolen opplevde elevene «eksotiske» stoffer, som knallgass, tørris og robuste såpebobler med røyk i.

– Den sprakk! Det kom gass ut og den eksploderte, utbrøt Ibad (12), etter å ha stukket en finger inn i en stor såpeboble.

På fysikkverkstedet utforsket han og de andre egenskapene i blandingen potetmel og vann, og de lagde sky i en flaske ved å utsette fuktig luft som er brakt under trykk, for et plutselig trykkfall. Videre fikk elevene lage sitt eget bruspulver, ved å bruke ingredienser som man kan få tak i på butikken. De laget elefanttannpasta ved å blande hydrogenperoksid, gjær og Zalo. I tillegg ble dødt til levende med natron og eddik, på verkstedet hverdagskjemi.

– Naturfag er gøy, sa fire tolvåringer. De fortalte entusiastisk om ett av forsøkene:

– Vi puttet eddik i et stort syltetøyglass og helte natron i fingrene på en hanske. Så tok vi den over glasset og la fingrene ned. Vi hadde en strikk rundt hansken og glasset. Så ristet vi på den, forklarte Soma.

Resultat: levende hender!

Inspirerende forsøk

Naturfag var det beste faget mitt på skolen. Når man studerer fysikk, biologi eller kjemi, kan man få masse spennende jobber, sier biolog og lærerstudent ved Ås, Gunhild Dalen litt misjonerende.

– Vi håper at noen av dere velger disse fagene...

Hensikten med Naturfagdagen var å komme med enkle, rimelige forsøk, som både elevene og lærerne tør å prøve.

– Dette er et utviklingsprosjekt. Vi skal lage et opplegg som lærerne kan bruke, fortalte Gunhild.

Hallagerbakken skole oppsummerte dagen slik: Elever og lærere sitter igjen med gode følelser for naturfag, og mange ideer om hvordan man skal jobbe videre. Samarbeidet med Universitetet for Miljø og biovitenskap på Ås, gir oss muligheter til å se og oppleve naturfag, som vanlige lærere ikke har like stor mulighet til.

– Vi skal gjøre forsøkene hjemme i helgen, erklærte tiåringene Andrej, Jonas og Kasper i femte klasse oppglødd.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere