RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Bryndiagonalen bør bygges samtidig med Follobanen


Arve Edvardsen i Nordstrand Høyre.
Arve Edvardsen i Nordstrand Høyre. Foto: FOTO: Arkiv
Nordstrand Høyre ber Jernbaneverket bygge Bryndiagonalen parallelt med Follobanen.

NORDSTRAND: Under BU-møtet sist uke, gjorde Arve Edvardsen oppmerksom på at hans parti har sendt et brev til baneavdelingen i Samferdselsdepartementet angående planene om å bygge en linje for godstrafikk fra Østfoldbanen til Alnabru.

Del på Facebook

Bedt om innspill

– Bryndiagonalen vil kunne overføre all godstrafikk som i dag går på Østfoldbanen natterstid. I henhold til konsekvensutredningen vil dette kunne redusere støybelastningen merkbart for de på Ljan, Nordstrand og Bekkelaget, som bor i nærheten av Østfoldbanen, skriver Edvardsen i brevet.

Han ber om status i forhold til muligheten for å bygge Bryndiagonalen samtidig med Follobanen (dobbeltspor Oslo-Ski).

På et folkemøte 11. mai gjorde Jernbaneverket oppmerksom på at Bryndiagonalen fortsatt ikke er besluttet bygget.

– Men Jernbaneverkets representant ba oss om å sende inn vårt innspill. Det har vi nå gjort, sier Edvardsen.

– Arbeiderpartiet støtter Høyres innspill, sa Steinar Andersen under møtet i bydelsutvalget.

70 meter under bakken

BU vedtok deretter enstemmig bydelsdirektørens innstilling til konsekvensutredningen. I innstillingen sier man blant annet klart fra at bydelsutvalget IKKE ønsker tverrslag og riggområde ved Bekkelaget.

BU ber også om at tunnelboremaskiner foretrekkes for å lage Follobanen i stedet for konvensjonell sprengning.

Sistnevnte blir ikke bestemt før om ett års tid, i følge opplysninger fra Jerbaneverket under omtalte folkemøte. Her fikk man også forsikring om at det nye dobbeltsporet skal gå 70 meter under bakken over Nordstrandsplatået, og således ikke vil føre til støy for beboerne der.

Se traseen

Konsekvensutredningen ligger ute på høring frem til 17. juni. Ved å klikke deg inn på Jernbaneverkets nettsider vil du kunne finne svar på det du lurer på.

Der ligger også en animasjon hvor du kan se nøyaktig hvor det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski skal gå.

For ordens skyld nevner vi at den omtalte Østfoldbanen er synonym med dagens toglinje mellom Ski og Oslo S. Når Follobanen er ferdig, skal Østfoldbanen brukes av lokaltogene mellom Ski og Oslo. Ønsket er at de skal gå like hyppig som t-banen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere