RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

 
  Foto: Foto: Pål Magnus Tømmervold

– Dama mi har mensen, så jeg turte ikke spørre etter reisekortet

Ruters billettkontrollører opplever støtt og stadig slengbemerkninger og dårlige unnskyldninger fra reisende, uten at det tar fra dem gleden av å være kollektivtransportens voktere.

JERNBANETORGET:  – Vi er hovedsakelig til for å hjelpe de reisende og forsøker å være runde i kantene. Jeg føler meg på ingen måte uglesett, og det er ikke en dag jeg har gruet meg til å gå på jobb, sier Hilde Siring, operativ ansvarlig for ett av Ruters kontrollørlag.

LES OGSÅ: Ruter vil gjøre det dyrere å snike

Hun har vært ansatt i sporveiene siden 1979, men legger ikke skjul på at mange av opplevelsene som kontrollør er av den spesielle sorten. I hvert fall når det kommer til unnskyldningene som blir servert av folk som reiser uten billett.

Død skilpadde

Den noe spesielle historien om mannen, som ble tatt for sniking på Tøyen, er for lengst blitt en klassiker i kontrollør-miljøet. Vedkommende skyldte på dødsfall i nær familie, og da han ble spurt om det var mor eller far, fikk de til svar at det var skilpadden.

Utrolig nok slapp mannen å betale for seg, fordi kontrollørene måtte gå til siden for å slippe ut latteren. Men det finnes også eksempler på andre kreative bortforklaringer, som ikke har fått gehør. 

– Dama har mensen, så jeg turte ikke å spørre etter reisekortet, og kaninen spiste billetten er blant de mer spesielle vi har hørt. Også har du de faste ”turistene”, men som har vært fastboende i Oslo i mange år.

– Det er i utgangspunktet lett å gjennomskue de enkleste unnskyldningene, fordi ofte ser vi på kroppsspråket hvem som har billett. Så er det jo de som hopper av banen når de gjenkjenner meg i sivilt, sier Siring og trekker på smilebåndet.

Høylytte snikere

Når dittOslo blir med Ruter på storkontroll på Jernbanetorget, kommer det tydelig frem at kontrollørene er godt øvet i å håndtere situasjoner som involverer aggressive snikere. 

LES OGSÅ: Slutt på Tokyo-tilstander fra 9. desember

Dette på tross av at de utfordres av blant annet skjellsord og personangrep fra stressede reisende, bøter som rives i stykker og folk som hopper over gjerder for å stikke fra regningen.

– Det er lett å skylde på kontrollørene, men en sak har alltid to sider. Vi er omgjengelige av oss, glad i å møte mennesker og vi ønsker å være ydmyke, sier Siring.

4 av 100 sniker

Ruters tall viser at så mange som 96 prosent har gyldig billett, men de som har for vane å snike koster kollektivselskapet dyrt. 

– Det koster Ruter 12 millioner kroner for hver prosent som sniker, sier Siring.

Kollega Shahid har jobbet som kontrollør i ni år og forteller at han aldri har opplevd ubehageligheter i jobbsammenheng.

– Om folk slenger kommentarer, så bryr det meg ikke i det hele tatt. Hvis jeg opptrer ordentlig og gjør jobben min, forstår folk det. Vi er ikke ute etter å ta noen, vi er servicemedarbeidere, sier Shahid – og får støtte av kollegaen Annette Myrabø .

– Folk slenger ut det de har, men de aller fleste som blir tatt uten billett er greie, sier Myrabø.

LES OGSÅ: Politikvinne (33) kolliderte med 2,5 i promille

LES OGSÅ: Firebarnsfar fra Finland fyllekjørte med lasteskip i Bjørvika

LES OGSÅ: Rotet bort bilen sin i fylla – ringte politiet for å få hjelp

LES OGSÅ: Pizzakrangel mellom samboerpar endte med knyttneveslag, nesebrudd, bitt og en istykkerrevet truse

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere