– Det er på Romsås slummen er!

Styret i Romsås senter Ragnhild Trosterud (f.v.), Liv Risan, Helge Marsteintredet og Jorun Borchgrevink (foran), sammen med bruker av Flerbrukssentralen, Reidun Schmidt.

Styret i Romsås senter Ragnhild Trosterud (f.v.), Liv Risan, Helge Marsteintredet og Jorun Borchgrevink (foran), sammen med bruker av Flerbrukssentralen, Reidun Schmidt.

Styret i Romsås senter 1-5 er lei av narkotika, søppel og kaotiske tilstander. – Det er her slummen er, sier de.

ROMSÅS: Søppel, tagging, rot og kaos. Søppelposer som ligger strødd, stengte kjellere og hærverk. Det sier styret i Romsås senter 1-5 at de lever oppi. Nå er de lei av det de kaller for dårlige boforhold til altfor høy leie i de kommunale boligene på Romsås senter.

Liv Risan, Jorun Borchgrevink, Helge Marsteintredet og Ragnhild Trosterud har fått nok og krever at problemene blir løst.

– Vi har mer slum her enn noe annet sted, sier Trosterud, som mener de borforholdene er verre enn hos søsterboligene på Refstad.

Les om søsterboligene her.

Sover i kjelleren

– Vi betaler husleie som bare øker og øker til gjengs leie. Å betale opptil 9000 kroner for en kommunal bolig i et borettslag som ikke fungerer er galt, sier Trosterud.

Hun forteller om rus- og narkotikaproblemer som florerer, personer med psykiske problemer som ikke får hjelp og folk uten boevne.

– Personer uten boevne må få botrening før de får bolig. Deretter må de følges opp. Det må også narkomane, sier hun.

Styret er også lei av søppel og rot som skaper kaos.

– Et eksempel er kjelleren og de raserte bodene. Beboerne ble pålagt å rydde opp og reparere bodene sine, men det hjelper ikke når det kun er noen som følger dette, sier Marsteintredet.

– Ikke nok med det, det er så rotete at jeg ikke kommer fram til min egen bod, forteller Risan, mens Trosterud forteller om mennesker som har sovet i bodene.

– Nå er kjelleren i Romsås senter 3 stengt for bruk, sier hun.

Ingen følger opp

Styret har kontaktet Boligbygg, men blir sendt videre til Bydel Grorud, som ikke har noen løsning.

– Boligbygg og bydel skylder på hverandre, og politikerne sier de synes det er en fæl situasjon, men ingenting blir gjort. Jeg føler nesten at jeg vil rive hele huset, sier Trosterud.

– Avmakt, supplerer Risan, mens Marsteintredet sier at de jobber mot veggen

– Hadde dette vært i et vanlig borettslag hadde menneskene som gjør skade blitt kastet ut, men her følger ingen opp, sier Risan.

– Blir verre i sommer

At Flerbrukssentralen skal stenge i tre uker i sommer bekymrer de fire beboerne. De frykter at dette gjør situasjonen verre, både når det gjelder boforholdene, men også for de eldre og trygdete.

– Det er mange som bruker stedet for å spise, for de har vansker med å lage mat selv. Når sentralen stenger, må de forsøke å lage mat selv. Hva skjer om de ikke klarer det? Bydelen stenger sentralen for å spare penger, men det må jo komme opp med en løsning til dem som ikke klarer å lage mat selv. Det koster jo også penger, bydelen kommer ikke til å spare på dette, sier Risan

Marsteintredet mener kommune og bydel tar fra de svakeste.

– Spark noen i administrasjonen i stedet, raser Trosterud.

Boligbygg må kaste ut

Boligbygg forvalter Romsås senter 1-5, mens Nav Grorud har ansvaret for å tildele kommunale boliger i bydelen, og følge opp enkelte personer.

– Vi kan ikke stå inne for alle som bor der. Oppfølgingen hos oss er frivillig, og vi kan ikke tvinge noen til videre hjelp, sier sosialsjef Hanne Jacobsen.

Siden booppfølging er frivillig, mener Jacobsen sier at det er Boligbygg sitt ansvar å kaste ut personer som gjentatte ganger lager problemer og ødeleggelser.

– Enkelte personer er i kontakt med vårt apparat. Noen har botrening fra rehabilitering, og har en kontaktperson hos oss som følger dem opp, blant annet når det gjelder å bo, forklarer Jacobsen.

Hun sier at problemet kommer når det er mennesker som ikke ligger under Nav eller en kontrakt om booppfølging.

– Disse er ikke vi ansvarlige om og det er Boligbygg som må kaste dem ut. Beboerne må sende inn klager dit.

– Frustrerende

– Dette er både frustrerende og dyrt for Boligbygg også, sier kommunikasjonssjef i Boligbygg, Else Merete Guntveit.

Hun forteller at de prøver å holde det ryddig og ordentlig på stedet.

– Vi har økt vaktmesterinnsatsen, nå er det vaktmester der tre ganger i uken. I tillegg er ISS Security leiet inn, så de patruljerer området. Problemet er at mye av dette kommer av menneskers atferd, og det kan vi ikke endre, sier Guntveit.

Hun forteller at tiltak som å stenge kjelleren noen ganger må gjøres.

– Vi prøver å tømme og rydde opp så fort som mulig når det har vært rot og hærverk fortløpende, sier Guntveit.

Boligbygg vil at beboere skal melde ifra til kundesenteret dersom det er situasjoner som må løses.

– I tillegg er ISS Security tilgjengelig 24-timer i døgnet, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag