RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Dette er første skritt mot mindre trafikk i Groruddalen!


HARDT OG SEIGT: – Arbeid med trafikken i Groruddalen tar tid og er hardt og seigt arbeid, man må samarbeide på tvers, sier Odd Einar Dørum.
HARDT OG SEIGT: – Arbeid med trafikken i Groruddalen tar tid og er hardt og seigt arbeid, man må samarbeide på tvers, sier Odd Einar Dørum. Foto: Foto: Julie Messel
– Tungtransportplanen i Groruddalen er et resultat av dugnad, sier venstrepolitiker gjennom snart 30 år, Odd Einar Dørum.

GRORUDDALEN: Den erfarne politikeren er svært lite tilfreds med arbeiderpartipolitiker Jan Bøhlers fremstilling i Lokalavisen Groruddalen forrige uke, der han fortviler over at det har tatt 35 år å få en slik plan gjennom i bystyret.

– Det kommer lite praktiske løsninger av å sukke tungt, sier Dørum og henviser til at trafikk alltid har vært Groruddalens hemsko.

Dugnad

– Min erfaring etter arbeidet med denne planen er at alle gode krefter må jobbe sammen, sier han.

– Historien om tungtransportplanene i Groruddalen er ikke historien om at det tok 35 år, men at det er mulig å tenke tverrpolitisk fra første stund. Vi valgte som arbeidsform å snakke med alle. Med kommunen, med bydelene, med Statens vegvesen, med transportnæringene. For å si det sånn: Da skjønte vi jo hvorfor denne planene hadde tatt så lang tid, sier han.

Les også: Vil stenge Veitvetveien for tungtransport

Bøhler uttalte i avisa forrige uke at byrådets sak var tynne greier:

– Byrådssaken var ok, men den trengte et supplement, sier Dørum.

Resultatet nå er altså at den nedsatte gruppa, som besto av Marianne Borgen (SV), Meyzvar Keshvari (Frp), Olav Tønsberg (Ap) og Koch (H) ikke stablet en plan på beina, som surfet gjennom bystyret, med klare instrukser til byrådet.

– Tungtransportplanens sikkerhet er at byrådet må rapporterer to ganger årlig til bystyret ved årsmelding og budsjett, sier Dørum.

Venstrepolitikeren mener at de tverrpolitiske håndverket var det som muliggjorde stengning av Veitvetveien for tungtransport, samt forbud mot trailerparkering på Ellingsrud.

Underveis i intervjuet får Dørum en sms fra Ellingsrud vel, der de takker for tungtransportplanene.

– Det er jo hyggelig. Folk sier stort sett bare i fra når ting ikke er som det skal, det er jo greit det, sier Dørum.

Bortenfor bystyret

Han kjenner trafikken i Groruddalen godt.

– Jeg jobbet med støyskjermingstiltak langs E6 mot Gardermoen da jeg var samferdselsminister i 96-98, sier han.

– Det er jo de samme ildsjelene både i Statens vegvesen og blant velforeninger da som nå, sier Dørum.

Han trekker frem Aps Olav Tønsberg som helt sentral i arbeidet med tungtransportplanene.

– Hele denne gruppen har kunne dra veksler på hverandres erfaringer, derfor kom vi i mål, sier han.

– Oslo er Norges hovedstad, og det er mange avgjørelser som er bortenfor bystyrets vedtak. Transportnæringen selv, og Statens vegvesen har vært helt sentrale selv, i dette arbeidet, sier Dørum.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere