RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VIL TA GREP: Utviklingsminister Heikki Holmås (SV) (t.v.) møtte ansatte på t-baneverkstedet på Ryen.
VIL TA GREP: Utviklingsminister Heikki Holmås (SV) (t.v.) møtte ansatte på t-baneverkstedet på Ryen.

– Dette er SVs viktigste Oslo-sak

Utviklingsministeren fra SV vil ha ny t-banetunnel i Oslo, til 13 millarder kroner, åpnet så raskt som mulig etter 2020.

OSLO: Torsdag formiddag møtte utviklingsminister Heikki Holmås (SV) ansatte på t-baneverkstedet på Ryen, for å sikre seg allierte i nettopp den kommende kampen om økt satsning på t-bane i Oslo:

– Oslo skal være en by uten kaos og kø, der folk slipper å stå som sild i tønne i rushtrafikken, sier han.

– Det viktigste som må på plass for å få et grønt Oslo, er ny t-banetunnel, sa Holmås, riktignok i bilen, og ikke på t-banen, på vei til Ryen.

Det er musikk i Rune Aasens ører: Han er leder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, som var vertskap for Holmås besøk torsdag.

LES OGSÅ: Styrker kollektivtrafikken ... og bilistene må ta regningen

Varslet gigavekst

– Det må bli tatt grep i Oslos kollektivtrafikk for å møte den befolkningsveksten som varsles i Oslo, sier Aasen.

Befolkningen i Oslo ventes å øke med omlag 430.000 innbyggere de neste 30 årene:

– En ny t-banetunnel vil være avgjørende for om Oslo når klimamålene sine, sier Holmås.

Tunnelen vil tredoble kapasiteten på hele T-banenettet i Oslo, og t-banen vil øke son kapasitet fra 80-240 millioner passasjerer i året.

– Lakmustesten i miljødebatten er om man er villig til omstilling. Alle partier kan si de er for mer penger til kollektivtrafikk, men det holder ikke. Vi må øke investeringer til kollektiv, samtidig som vi må redusere investeringer i motorveg på det sentrale Østlandet, sier Holmås.

LES OGSÅ: Ber Lysbakken sørge for penger til t-bane

Frykter privatisering

Holmås startet besøket sitt med å hedre Oslo Sporveier Arbeiderforening som har kjempet en viktig kamp. I 2006 gjorde Oslo-politikerne en svært omstridt omveltning av kollektivtrafikken i Oslo.

Oslo Sporveier forsvant, og inn kom en helt ny organisering, med mange forskjellige selskaper som kjøper og bestiller tjenester av hverandre. Fagforeningen har nå fått gjennomslag for at selskapet igjen skal hete Sporveien.

– Det er viktig at ministeren er klar over at vi som jobber med kollektivtrafikk er i samme bedrift, vi er ikke splitta i mange forskjellige enhenter. Vi gjør det vi kan for at kollektivtrafikken i Oslo skal være best mulig, sier Aasen.

LES OGSÅ: Slik er nye Ensjø t-banestasjon – se video

Han legger ikke skjul på at frykten for privatisering og konkurranseutsetting av Oslos kollektivtilbud henger som en mørk skygge over arbeidsplassen.

– Særlig med Frps varsler er vi redde for det. Likevel føler vi at Ola Elvestuen, byråd for samferdsel, har gitt oss muligheten til å bevise at dette kan vi, uten å måtte bli konkurranseutsatt, sier Aasen.

Oslo Sporveier er en betydelig arbeidsplass i Oslo, med 4000 arbeidsplasser.

– Vi har over 50 nasjonaliteter representert hos oss. Vi har et godt miljø. Vi jobber godt, og jeg vil påstå miljøet bare blir bedre og bedre, sier Aasen.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere