RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– En ærlig og vakker film


Thomas Vinterberg sin siste film «Submarino», er nominert til Nordisk råds filmpris og vises på Gimle kino lørdag med introduksjon av regissøren selv.
Thomas Vinterberg sin siste film «Submarino», er nominert til Nordisk råds filmpris og vises på Gimle kino lørdag med introduksjon av regissøren selv. Foto: Foto: Anne Marie Huck Quaye
Thomas Vinterberg tar folket med inn i et rått, mørkt og vakkert univers, i sin siste film «Submarino».

GIMLE: De fleste husker Festen, filmen som ble den ultimate Dogme-filmen og som fikk publikum til å sette kaffen eller vinen (for Gimle-publikummet sin del) i halsen.

– Submarino og Festen har et veldig rent og enkelt utrykk. Festen er mer som en sexy liten dame, og Submarino er hardere, råere, sier Thomas Vinterberg som møter Lokalavisen på Filmens hus, dagen før visningen på Gimle Kino. (lørdag klokka 14.30) Vinterberg introduserer selv filmen for Gimle-publikummet som i helgen kan meske seg med alle de nominerte filmene, med besøk av regissørene, til Nordisk Råds filmpris.

Stort press

Begge filmene ble spilt inn på rundt 6 uker, og stort press under produksjonen er også en fellesnevner.

– Jeg liker ikke slikt press, sier Vinterberg som har hatt hard tid med research og innspilling av filmen. Tiden blant stoffmisbrukere i København har vært lærerik.

– Det var både en oppmuntrende og hard opplevelse, sier han.

Submarino er nominert til Nordisk råds films pris, og er for mange å regne som en like sterk film som Festen(1998).

To brødre

Submarino er en kjærlighetshistorie om to brødre. Filmen er ikke en dogmefilm av den enkle grunn at den ikke følger det strenge dogme-95 manifestet som Vinterberg sammen med kollega Lars Von Trier selv skapte.

– Det var ment som en reaksjon mot konvensjonen om å lage film, oppsummerer han som selv mener det finnes få dogmefilmer i dag.

– Men vi skapte en bølge, og det var vi ville, sier Vinterberg.

Mange vil si den siste filmen bærer preg av dogme elementer.

– «Submarino» forteller historien om noen veldig harde menn som egentlig er noen skrøpelige gutter, sier Vinterberg.

– Det er en veldig rå fortelling, sier han videre. To brødre har kommet fra hverandre, og gjenforenes når moren i familien dør. Det handler om å hjelpe hverandre opp til overflaten. En rørende kjærlighetshistorie, oppsummerer Vinterberg.

– Submarino er en ærlig film, sier han som ber publikum om å ikke forvente seg noen happy go lucky-film.
 

Les mer om filmen her


Skape øyeblikk


– Det viktigste er å skape en historie. Et øyeblikk og stemning i filmen som publikum husker, sier Vinterberg som spør om undertegnede har sett Fanny og Alexander, og ja, jeg husker den prompende onkelen.

– Nå du nevner Fanny og Alexander er det den prompende onkelen som eksisterer for alle, sier han som gjerne utpeker Bergman-klassikkeren som en av sine favoritter.

Teatralsk

Akkurat som at dogme-filmene egner seg for teateret i sin teatralske form og fokus på spillet hos skuepillerne, er det for Vinterberg selv en stor opplevelse å sette opp Begravelsen (fortsettelsen av Festen) på nettopp teater i Wien.

– Her møtes karakterene fra Festen igjen 10 år etter, til farens begravelse. Den første timen starter som noe morsomt, også bærer det over i håpløsheten, forteller Vinterberg som er glad i drama.

Han forteller forøvrig at Festen fant han i en videosjappe under kategorien svart komedie, et kanskje ikke helt gjennomtenkt valg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere