*Nettavisen* Nyheter.

– Et umulig og farlig ideal

Rød Ungdoms leder Iver Aastebøl lover ny kamp mot kleskjeden. Foto: Anne Marie Huck Quaye

Rød Ungdom lover nye aksjoner mot H&Ms tynne, lettkledde damer, som igjen invaderer bybildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Iver Aastebøl, leder i Rød Ungdom, er irritert over H&M`s tynne kvinnekropper. Foto: Anne Marie Huck Quaye

OSLO: Nærmest som et sikkert vårtegn å regne er det klart for reklamekampanjer med lettkledde, og i manges øyne syltynne og usunne kroppsidealer, av kvinnekropper i hele byen

– H&M er ikke de eneste som bruker kropp for å selge, men de har så mye penger at de invaderer hele byen, sier en indignert og kampklar leder av Rød Ungdom, Iver Aastebøl.

Lokalavisen skrev i fjor på samme tid at daværende leder Mari Eifiring og resten av gjengen i det politiske ungdomspartiet, satte opp snakkebobler med Ole Ivars sitater som, «nei så tjukk du har blitt», for å aksjonere mot en lignende kampanje til kleskjeden.

Retusjert, jeg?

– Vi har laget nye plakater nå, sier Iver. Denne gangen spiller snakkeboblene på parodiske reklamer, med titler som:

«Etter at jeg ble retusjert i Photoshop, har jeg gått ned masse i vekt».

– Vi synes det er viktig med mangfold. Ikke bare tynne modeller, sier Iver.

Han legger likevel vekt på at ikke alle blir negativt påvirket av tynne modeller brukt i reklame, men sier at det er unge og ofte lettpåvirkelige jenter slike kampanjer treffer.

– Slike reklamer gir jenter dårlige selvtillit, og undersøkelser viser at de kan føre til spiseforstyrrelser. Vi synes det er ganske brutalt at modeller som alllerede er sykelig tynne må innom runder med photoshop i tillegg, sier Iver.

Ingen dialog

Rød Ungdoms leder forteller at de får støtte av mange, og at de har prøvd å komme i kontakt med H&M, men at disse ikke ønsker en debatt rundt retusjering og usunne kroppsidealer i reklamekampanjer.

– Vi føler at de ikke er veldig interessert, sier Iver som lover aksjonering i bybildet.

– Vi kommer enda sterkere tilbake til jul, for da er det veldig mange reklamekampanjer som lanseres, sier den erfarne aksjonisten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.