*Nettavisen* Nyheter.

– Få t-bane til Fornebu og trikk til Bygdøy

AKSJONERTE : Bjørg Irene Guldbrandsen, Ellen Gabriel, Håkon Wium Lie, Frank Ødegaard og Lars Christian Lindstad stoppet busser og biler mandag ettermiddag. Foto: Anne Marie Huck Quaye

All fjerntransport må vekk fra Bygdøy allé og indre by, mener aksjonistene som stanset bussene i kastanjealleen mandag ettermiddag.

BYGDØY ALLÉ: Et knippe beboere hadde samlet seg til aksjon mandag ettermidag på hjørnet av Elisenbergveien/ Bygdøy allé. Initiativtager Frank Ødegaard sier klart fra:

– Vi vil ha vekk alle fjerntransportbusser i Bygdøy allé. Slike busser har ingenting i byen å gjøre, sier han.

Les også: – Vekk med "grønn"-bussen

Aksjonsgruppen ser for seg at alle «utenbys»-trafikk, som forøvrig går på forurensende diesel-drivstoff istedet for gass eller bioetanol, bør kjøre på motorveien.

– De får kjøre Ringen eller E-18, men det er viktig å understreke at vi er for mange avganger på de røde nærbussene med miljøvennlig drivstoff, sier Ellen Gabriel som er klar til å aksjonere.

Les også: Vil tvinge folk på bussen

T-bane og trikk

– Det er helt utrolig at vi har så mange busser som kjører gjennom sentrum. I Stockholm og andre byer i Europa ligger busstasjonene utenfor byen, sier Ødegaard som ser for seg sentraler på Lysaker og eksempelvis Helsfyr eller Ensjø.

– Også må vi ta vare på trærne i Bygdøy allé, sier aksjonist Bjørg Irene Guldbransden engasjert. Hun forteller at Bygdøy allé-aksjonen støtter fullt ut å få vekk bussene i den berømte kastanjealleen.

– Vi er for t-bane og trikk, sier Håkon Wium Lie, som også deltar i aksjonen.

– Vi klarte å få vekk reklametårnene, så nå skal vi få vekk fjerntransport-bussene også, sier Wium Lie som ledet stans!no-aksjonen mot reklametårn rundt om i byen.

– Få trikk til Bygdøy og t-bane til Fornebu, sier Ødegaard.

For seks år siden var han sammen med flere med på å få vekk tre busslinjer da flere engasjerte seg i lokalmiljøet mot den økte forurensingen, og de altfor mange bussene.

– Målet er å få vekk alle de resterende busslinjene (de grønne, journ. anm.), sier Ødegaard.

Tenk miljø!

Alle aksjonistene oppfordrer byens politikere å tenke miljø, ikke bare mange bussavganger.

– Er det så veldig klokt at busser kjører fra Akershus til byen med kun to til fire mennesker i hver buss for at folk skal komme seg fra kontoret til sofaen, spør Ødegaard som peker på de ofte svært så tomme fjernbussene.

Ifølge en telling gjennomført av Gamlebyen beboeraksjon, Skarpsno velforening og Bygdøy allé-akjonistene var det rundt fire-fem passasjerer i fjerntransportbussene utenom rushtid.

Ikke stopp trafikken

De sju-åtte personene som beveget seg over fotgjengerfeltet tiltrakk seg oppmerksomheten til en forbikjørende politibil.

– Dere må jo skjønne at dere ikke kan stå her å blokkere trafikken, sier politimannen strengt.

Les også: Maner til trafikkdebatt

Aksjonistene lar seg ikke stoppe av den grunn, for som de forklarer har de tillatelse til å aksjonere, og de er nødt til å infomere forbipasserende og bussjåfører om hva de mener.

– Få ned fartsgrensen, for alle råkjører her, sier Gabriel og får støtte av de andre.

Det er altfor mye trafikk, konkluderer den engasjerte gjengen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.