– Fjern sykkelfeltet i Karenslyst allé!

Roy Staurvik forteller at sykkelfeltet for mange er det eneste parkeringsalternativet i en gate med få muligheter for å stoppe eller parkere.

Roy Staurvik forteller at sykkelfeltet for mange er det eneste parkeringsalternativet i en gate med få muligheter for å stoppe eller parkere. Foto: Foto: Vidar Bakken

Næringsdrivende i Karenslyst allé fortviler over sykkelfeltet og mener Bymiljøetatens aksjoner grenser til heksejakt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Med flere biler i sykkelfeltet på begge sider av gaten blir det slalåm for syklistene. Foto: Vidar Bakken

Klikk på bildet for å forstørre.

Mange velger det brede fortauet i stedet for sykkelfeltet. Foto: Foto: Vidar Bakken

SJØLYST: – Det er stor mangel på parkeringsplasser i Karenslyst allé. Det fører til at kunder og vareleverandører parkerer ulovlig i sykkelfeltet. Slik har det dessverre alltid vært. Uansett hvor mange aksjoner Bymiljøetaten har hatt, så fortsetter det på samme måten, sier Roy Staurvik, daglig leder i Narvesen i Karenslyst allé.

Farlige situasjoner

Sykkelfeltet går på begge sider av gaten, men stopper brått ved tårnhuset. Mellom klokken 09.00 og 09.30 er det få syklister i gaten, men desto flere biler i sykkelfeltet på begge siden. På det meste er seks biler parkert i sykkelfeltet.

– Dette skaper naturligvis farlige situasjoner, hvor syklistene i gaten blir presset ut i trafikken. Vi har den siste tiden hatt flere fra trafikkbetjenter fra Bymiljøetaten som sykler opp og ned gaten og bøtelegger over en lav sko. Bilister som har stoppet for å slippe av folk, uten parkeringsmuligheter, er blitt fotografert og bøtelagt. Folk som har stukket inn i nærmeste kiosk eller annen småhandel er tatt og vareleverandører får svi. Til og med taxisjåfører som slipper av på en bestemt adresse har blitt tatt, sier Staurvik.

Les om Bymiljøetatens aksjon her

Unødvendig sykkelfelt

– Det har nesten følt som trakassering i et område hvor det er så få stoppmuligheter og parkeringsmuligheter, fortsetter Staurvik, som har forståelse for at sykkelfelt er nødvendig mange steder for å skape trygge ferdselsårer.

– Men jeg mener det er unødvendig på denne korte strekningen med få syklister. Hvis du skal levere en bunt aviser eller kjøpe en kaffe i full fart er det ingen som kjører langt opp i et parkeringshus i enden av gaten for å få utført et lite ærend, sier Staurvik.

Noen syklister bruker sykkelfeltet denne dagen, men like mange bruker det brede fortauet.

– Som du ser er det flere som bruker fortauet. Det er tilstrekkelig for de få syklistene i dette området. Hovedsykkelveien går på andre siden langs sjøen, så jeg mener at dette sykkelfeltet med fordel kunne legges ned. Syklistene vil trygt kunne bruke fortauet eller gaten som ellers, sier Staurvik.

Han tror også at de faste parkeringsplassene i gaten kunne ha et større omløp hvis de ble begrenset til 15 minutter.

– Det er også merkelig at midt i Karenslyst allé med så få parkeringsmuligheter, har man foran Kaffebrenneriet anlagt ambassadeparkering for Sri Lankas ambassade. Skiltingen for ambassadeparkering er så godt skjult bak trærne at det bare kan oppdages ved en ren tilfeldighet, sier Staurvik.

Egen aksjon

Bymiljøetaten har den siste tiden hatt en egen aksjon i Karenslyst allé for å bedre forholdene for syklistene. Mange syklister har klaget over omfattende parkering i sykkelfeltet og liten respekt for de syklende.

Dette er et hett tema på Facebook og flere videosnutter med biler i sykkelfeltet er lagt ut på you tube. Karenslyst allé figurerer helt i toppsjiktet blant gater hvor det er flest bøteleggelser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.