RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Fjorårsrussen satte standarden. Nå må vi overgå dem


Sarah Louise Åsheim (19) fra Abildsø og Kuben vgs., Marie Veum (18), Oppsal og F21, Emma Thøgersen Martinsen (18), Bjørndal og Bjørnholt vgs., Susanne Fjellestad (19), Høybråten og Kuben vgs. og Bahare Sharifian (19), Tveita og Bjørnholt. Bussen har også medlemmer fra Akademiet, OHG, Lambertseter, Persbråten og Manglerud.
Sarah Louise Åsheim (19) fra Abildsø og Kuben vgs., Marie Veum (18), Oppsal og F21, Emma Thøgersen Martinsen (18), Bjørndal og Bjørnholt vgs., Susanne Fjellestad (19), Høybråten og Kuben vgs. og Bahare Sharifian (19), Tveita og Bjørnholt. Bussen har også medlemmer fra Akademiet, OHG, Lambertseter, Persbråten og Manglerud. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup
De bru­ker 30.000 kro­ner hver for å gjø­re om den gam­le bus­sen til en «strip­pe­klubb». Noen malingsstrøk og tapet er det eneste de skal gjøre selv. Resten betaler de for.

OSLO/MOSS: I en diger verkstedhall like utenfor Moss står flere titalls gamle busser. Det er mange år siden de fraktet passasjerer i rute, men de fleste av dem har dertil mange år på dekkene som rullende festmaskiner. Noen er allerede malt opp i sterke farger. Andre er ennå trukket helt i hvitt og venter på dekorasjon.

– Vi vet jo hvem som har kjøpt hvilke busser, så vi har sett noen, selv om konseptene ikke er sluppet ennå, sier bussjef Bahare Sharifian fra Bjørnholt.

– Det er ganske mange bra konsepter i år syns jeg, sier Sarah Louise Åsheim, avgangselev ved Kuben vgs., hemlighetsfullt.

Først i Oslo med konseptslipp

Selv «slapp» de 24 jentene fra skolene Bjørnholt, Fyrstikkalleen, Kuben, Akademiet, Oslo Handelsgym, Lambertseter, Persbråten og Manglerud konseptet sitt 20. mars, og var dermed en av de aller første oslobussene som lettet på sløret.

Andre venter til langt ut i april før bussnavnet blir offisielt.

– Bussen var ferdig sprayet, og vi gadd ikke stresse med å dekke den til og passe på at ikke noen lekket navnet. Så vi bestemte oss for å slippe den dagen bussen var ferdig, sier Bahare.

Samtidig innrømmer jentene at det ikke er helt uvesentlig at konseptslippet blir lagt merke til:

– Det er så mange busser som skal slippe, så det er morsomt å heller bli husket som bussen som slapp tidlig, enn kjempesent, sier Sarah.

(Artikkelen fortsetter  under bildet)

Russebuss Blue Velvet 2014

BLUE VELVET: Emma, Sarah, Marie, Susanne og Bahare. (Foto: Karl Andreas Kjelstrup)

Strippeklubb på hjul

Nå heter de «Blue Velvet», oppkalt etter en strippeklubb i Newcastle. Dekknavnet var «Nyx – nattens gudinner». Se videointervjuet over for å høre jentene forklare konseptet.

Ifølge de 24 blårussjentene er det avgjørende at det er en rød tråd fra dekknavnet, som bussen har vært kjent under siden i høst, til konseptet de slipper nå bare uker før russetiden.

Konseptet, og dekknavnet var klart for over et år siden. Litt diskusjon var det blant de 24 jentene, som ble enige om at de skulle feire ti års endt skolegang på samme buss, allerede det første året på videregående.

I dag er de fornøyde med navnet, selv om det kan by på noen ubehagelige situasjoner.

– Det er litt kleint når voksne mennesker spør om hva navnet betyr, og vi må svare «Nei, det er en strippeklubb», ler Bahare.

– Derfor er dekknavn viktig

Jentene er tydelige på hva de mener er et godt russebusskonsept.

– Det er et konsept som har en rød tråd med dekknavnet, og at det er et tydelig felles tema, forklarer Susanne Fjellestad fra Kuben vgs.

– Og at man skjønner det umiddelbart. Det er litt kjedelig når noen slipper busskonseptet og det er noe man ikke har hørt om før, sier Sarah.

– Og det er viktig at man klarer å uttale det. Hvis det ikke er det, setter det seg ikke like enkelt, sier Emma Thøgersen Martinsen fra Bjørnholt vgs.

– Hvor viktig er det at dekknavnet «sitter» umiddelbart?

– Det er kjempeviktig. Det går man med kjempelenge, mye lenger enn konseptet, svarer Susanne.

Over 700.000 kroner

– Det er viktig at konseptet er bra og skaper oppmerksomhet, når vi har brukt så mye penger, sier Sarah.

Litt over 30.000 kroner per person er Blue Velvet-jentenes budsjett. De anslår det til lite sammenliknet med «satsebussene» som bruker store beløp på lyd- og lysrigger.

Spørsmålet om hva som er grensen for hva en russebuss bør koste, mener jentene er umulig å svare på.

– Vi har spart i to år. Jeg jobber for det og får ikke noe fra foreldrene mine. Jeg syns det vi har brukt er nok, mens andre som satser, og som betaler mye mer enn oss, synes det er helt ok, sier Emma Thøgersen Martinsen.

65.000 kroner har gått med, bare til å konseptsanger. Men jentene mener det er nødvendig for å bli sett som russebuss. 

– Bilder, logo og sang er det første jeg ser på når noen slipper konsept. Førsteinntrykket er veldig viktig, sier Susanne.

Fjorårsrussen satte standarden

Årets russekull føler et visst press fra dem som har tråkket sporene før dem.

– Vi sammenlikner oss veldig med fjorårets russ. Hvordan de hadde bussene sine, og hva det kostet. Da må vi betale mer, sier Bahare.

– De har satt standarden. Vi må nesten overgå fjorårets russ, sier Marie Veum fra Fyrstikkalleen skole.

Men at det er fryktelig mye penger å bruke på få ukers moro, er Blue Velvet-jentene helt enige om.

– Samtidig tror jeg ikke at jeg hadde greid å spare så mye selv i to år. Hadde jeg ikke vært på buss, så hadde jeg ikke sittet med 30.000 kroner nå. Jeg hadde brukt det på noe annet, og sikkert på noe tull. Nå har alle ekstrainntektene fra jobb gått rett til bussen, forklarer Sarah.

Betaler for alt arbeidet

Blue Velvet har valgt å betale for å få russebussen sin bygget. Selv har de malt bussen innvendig, og skal sette opp glittertapet.

– Er det greit å la andre gjøre alt for dere, eller oppleves det som litt «juks»?

– Det er deilig at noen gjør det for oss. Det er ingen av oss jentene som har noe erfaring med det. Også hadde det tatt mye lenger tid om vi skulle gjøre det selv. Vi hadde nok spart litt penger på det, men ikke tid. Og så er vi opptatt av at det skal se fint ut inni bussen, sier Emma.

DittOslos lesere kårer «Årets russebuss»

For sjuende år på rad skal dittOslo kåre «Årets russebuss» i Oslo!

Gjennom en stor leseravstemning skal vi finne hovedstadens kuleste russebuss. 30. april presenterer vi alle bussene med bilder og video på nett.

Er du selv med på en russebuss eller kjenner bussruss, må bussen nomineres nå! Fyll ut skjemaet under!

Har du spørsmål, kan du sende oss en e-post.

LES MER OM ÅRETS RUSSEKULL HER!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere