– Flere ville syklet med bedre brøyting

HELÅRSSYKLIST: Aud Tennøy har forsket på vintersykling.

HELÅRSSYKLIST: Aud Tennøy har forsket på vintersykling. Foto: Foto: Trine Solberg

Sykkelforsker Aud Tennøy mener dårlig brøyting er den viktigste årsaken til at folk setter bort sykkelen om vinteren. Men samfedselsbyråd Ola Elvestuen mener brøytingen er for lite lønnsom.

DÅRLIG BRØYTA: Sykkelfeltet i Markveien på Grünerløkka er dekket av snø og is. Foto: FOTO: Mads Wam Schneider

Abdullah Alsabeehg Foto: Pressefoto: Sturlason

FORSKNINGSPARKEN: Aud Tennøy er forskningsleder hos Transportøkonomisk institutt (TØI). Hun gjorde i 2008 og 2009 flere reisevaneundersøkelser blant de ansatte i CIENS-instituttene og ved Universitetet for miljø- og biovitenskap i ÅS.

Undersøkelsene viser at dårlig brøyting er hovedårsaken til at folk ikke sykler om vinteren. Tennøy er selv helårssyklist og mener fler ville syklet om vinteren dersom driftingen av sykkelveiene var bedre.

– Ja, og det kan man jo også påstå at mine tall viser. Selv de som faktisk velger å sykle, sier at det er det som er problemet.

– Jeg tror ikke en skal ha så mange opplevelser hvor man må gå av sykkelen, eller hvor man føler seg uttrygg, før man velger å rett og slett ikke gjøre det. Det å sørge for god drifting og vedlikehold er jo tilrettelegging for sykling, sier hun.

LES OGSÅ: «Det må komme bedre løsninger for syklistene i Oslo»

Forsket på vintersykling

DittOslo.no skrev forrige uke om Syklistenes Landsforenings brev til samferdsels- og miljøbyråd Ola Elvestuen og Bymiljøetaten.

Her etterlyser de mer brøyting av sykkelveinettet i Oslo, og gir uttrykk for at vinterdriften av de kommunale veiene følger en standard som er for ulik den nasjonale.

Ola Elvestuen forklarte da noe av grunnen til de store forskjellene med at Statens vegvesen salter veiene, mens Oslo Kommune har som mål å minske bruken av salt.

Ifølge ham settes ikke brøyting av sykkelveiene høyere på prioriteringslista fordi det koster for mye.

– Det koster i forhold til hvor mange som sykler om vinteren. Det er ikke bare å brøyte, snøen må kjøres bort også og det koster penger.

LES OGSÅ: Oslo er Europas sykkelversting

Kulda ingen hindring

I følge hennes undersøkelser mener de færreste at kulden er noe problem om vinteren, så lenge man kler seg riktig.

68 prosent svarte derimot at manglende brøyting og strøing av sykkelfeltene gjør vintersykling mindre attraktivt, mens hele 70 prosent mente det er vanskelig å ta seg frem på grunn av snø og brøytekanter.

– Det er det som fremstår som problemet her, sier hun.

Mye å tjene på vinterdrift

Som vintersyklist, synes hun selv at grensen på fem centimeter i utgangspunktet er et greit mål for når man skal brøyte veiene. Likevel holder det ikke i praksis.

– Om det ligger 5 centemeter med ny og fin snø på bar asfalt så trenger ikke det å være noe stort problem. Problemet er når det blir liggende å smelte ned og fryse. Det blir jo ofte mer snø i sykkelfeltet fordi snøen fra veibanen havner der også. Jeg synes også det bør være strengere krav til brøyting der det er sykkelfelt, sier hun.

Tennøy mener det er mye å tjene på å bruke mer ressurser på drift og vedlikehold av sykkelveinettet.

– Man har jo som målsetting at folk skal sykle mer og bruke bilen mindre og da kunne man også hatt som målsetting å bruke mer ressurser på drift og vedlikehold av sykkeltrafikken enn av biltrafikken, mener hun.

– Kollektivtrafikken er jo overfylt om vinteren. Så det å få plukket noen ut av de fulle bussene hadde vært en god ting.

NSB måtte sist uke sette inn ekstra vogner og busser fordi togene deres var så fulle at folk besvimte.

LES OGSÅ: Vil ha bilfri Thereses gate

Ingen tro på Elvestuens forklaring

Abdullah Alsabeehg (AP) i Oslo bystyre har ingen tro på Elvestuens forklaring på forskjellene på den kommunale og statlige vinterdriften.

– Vi ser nok et år at sykkelbyråden, Ola Elvestuen, ikke prioriterer vinterdriften av sykkelveier i Oslo. Venstre stemte ned Arbeiderpartiets forslag om økning på til snørydding i 2013, sier han.

– Elvestuen oppgir målet om å begrense saltingen i Oslo som hovedårsaken til at vinterdriften av sykkelveier ikke er prioritert i år. Denne forklaringen har jeg ingen tro på etter at våre forslag ble nedstemt i bystyre.

Han mener byrådet må lære av sykkelbyen København. Der brøytes sykkelveiene i sentrum senest fire timer etter at det er snødd.

LES OGSÅ: «Hei, det er kommunen. Kan du sykle?»

Tror på sykkelby

Tross dårlig vinterdrift er ikke sykkelentusiasten Tennøy pessimistisk til Oslo som sykkelby.

– Jeg har egentlig troa. Jeg synes det virker som om folk innser at dette er en god ting. Byen skal jo vokse og folk skal komme seg rundt, samtidig som klimagassutslippene skal reduseres. Jeg tror veldig mange innser at da må sykkelen ta en enda større plass, mener hun.

– Det er mye igjen, men jeg synes samtidig at Oslo er en veldig grei by å sykle i.

LES OGSÅ: Her sykler han over Maridalsvannet!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.