RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Fremstår unødig byråkratisk


VIL HA SVAR: Helse-, sosial- og eldreombud Anne-Lise Kristensen mener bydel Bjerke har informert for dårlig.
VIL HA SVAR: Helse-, sosial- og eldreombud Anne-Lise Kristensen mener bydel Bjerke har informert for dårlig. Foto: FOTO: øystein DAHL JOHANSEN
Helse-, sosial- og eldreombudet krever svar fra Bydel Bjerke.

OSLO: Den 24. august sendte ombudet brev til Bydel Bjerke med konkrete spørsmål om bydelens bruk av palliative plasser og informasjonen om disse plassene som gis i søknadsprosessen. De har foreløpig ikke fått svar, men purrer hvis bydelen bruker «urimelig» lang tid.



– Det var kjent at dette var en pasient det var vanskelig å smertelindre. En lege på kreftavdelingen på Ullevål anbefalte også at han skulle få et spesielt tilrettelagt tilbud. Det fikk han til slutt, men jeg har stor forståelse for at de pårørende er opprørte over at de har brukt mye tid og krefter på kampen for at han skulle få dette tilbudet, sier helse-, sosial- og eldreombudet Anne-Lise Kristensen.

Byråkratisk høyborg

Ombudet er kjent med at bruken av slike plasser varierer mellom ulike bydeler og reagerer på at de pårørende ikke fikk informasjon om at palliative plasser finnes.

– Slik jeg ser saken fremstår bydelen unødig byråkratisk i sin behandling av saken til en kreftsyk og døende pasient. Informasjon er en mangelvare i helse- og sosialtjenesten. Man kan ikke forvente at pårørende og pasienter har oversikt over slike tilbud. Her var bydelen kjent med den medisinske tilstanden og legeerklæringen som anbefaler palliativ behandling, da burde de ha diskutert muligheten med de pårørende, sier Kristensen.

Bekymring til rett adresse

Oslo kommune har åtte palliative plasser på Akerselva sykehjem og åtte på Lillohjemmet, noe som skulle gi en kapasitet på 5840 liggedøgn. Forbruket første halvår i 2012 er på 2019 døgn.

– Oversikten viser jo at det er ubenyttede plasser. Vi setter spørsmålstegn om de som har behov for slike plasser får informasjon og tilbud om det, sier Kristensen.

De pårørende i denne saken har hørt flere bekymringsmeldinger om Bydel Bjerke fra flere ansatte de har møtt under farens ulike sykehjemsopphold. Til dette har ombudet en klar oppfordring.

– Det er lite profesjonelt å ikke kunne stå inne for dette. Hvis man er oppriktig bekymret for en bydels behandling av saker så må man gå tjenestevei og sikre at bekymringen kommer dit den skal.

Mørketall

Ombudet har ikke hatt spesielt mange saker fra Bydel Bjerke, men Kristensen tror det finnes store mørketall.

– Mange vet nok ikke om klageadgangen og tør nok ikke melde ifra av frykt for at deres nærmeste skal få dårlig behandling, men ta kontakt med oss hvis du trenger bistand.

LES OGSÅ:

– Pappas helvete kunne vært lindret

Vil ikke svare om enkeltsaker

Avlyser møte

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere