*Nettavisen* Nyheter.

– Fullstendig kaos i Sørkedalen

Bymiljøetaten har verken overholdt varslingsplikten eller krav fra brannvesenet. Dermed må prosjektet i hvert fall foreløpig stoppes, mener BU-leder Elin Horn Galtung.

SØRKEDALEN: - Nå er det så kaotisk rundt hva som skal skje med Åmot bro at vi er nødt til å løfte saken inn til politisk behandling i rådhuset, sier leder av bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker, Elin Horn Galtung (H).

Fraskriver seg ansvar

Enkelte sørkedøler stusset for noen dager siden over noe forberedende arbeid som skjedde rundt Åmot bro nedenfor Sørkedalen skole. Sjokkerte beboere på «feil» side fikk høre at broen skulle rives og at det ikke ville være broforbindelse de neste fire månedene.

I et intervju med Bymiljøetaten ved Odd Bratteberg var etaten klar på at varsling av dem som ble berørt av prosjektet ikke var etatens ansvar. Etaten mente at ansvaret i stor grad lå på bydelen selv.

Har ansvaret likevel

På dette svarer Plan- og bygningsetaten i mail ved senior kommunikasjonsrådgiver Atle Jan Larsen:

«Plan- og bygningsetaten har fattet et vedtak om riving og oppføring av ny bro. Det er imidlertid Bymiljøetaten som er tiltakhaver og ansvarlig for å varsle berørte brukere av broen, og informere de om omkjøringsveier i anleggsperioden. Plan- og bygningsetaten forutsetter at Bymiljøetaten i anleggsperioden har alternative kjøreveier som er forsvarlig for brukerne.»

Elin Horn Galtung mener dette bare er et av flere momenter som tilsier at prosjektet må stoppes.

– Når varslingsplikten til flere hundre mennesker ikke er overholdt, så kan man naturligvis ikke rive broen før dette er gjennomført. Det hele er egentlig ganske surrealistisk. Bymiljøetaten vet ikke hva de driver med, sier Horn Galtung.

– De visste ikke faren for beboerne

I går hadde representanter for prosjektgjennomføring og Bymiljøeetaten møte med Brann- og redningsetaten. Elin Horn Galtung reagerer på at dette skjedde på samme dag som rivingen skulle begynne.

– De visste rett og slett ikke hvilken fare de holdt på å utsette flere hundre mennesker for. Nå har Brann- og redningsetaten stilt klare krav for hva som skal til for at Zinoberveien skal kunne godkjennes for utrykningskjøretøyer. Likevel sier prosjektledelsen at de kan starte riving av broen før utbedring skjer, sier Horn Galtung.

Krav fra Brann- og redningsetaten

Branninspektør Stian Grydeland i Brann- og redningsetaten vil ikke kommentere om man kan starte riving av broen før deres krav er innfridd. Han er imidlertid klar på at strekninger på Zinoberveien der det er fare for flom eller oversvømmelse skal utbedres.

– Hele veien skal tåle 10 tonn akseltrykk. Det skal være tilgjengelighet til enhver tid. Vi har også stilt krav til at vinterberedskapen må økes på hele strekningen. Det innebære hyppig brøyting, salting og strøing og tiltak ved isgang. Dette er Bymiljøetatens ansvar, sier Grydeland.

Det får Elin Horn Galtung til å undre på hvordan Bymiljøetaten i det hele tatt kunne tenke på å begynne å rive broen så tidlig.

– Høstværet med flom og regnbyger kan komme når som helst, uten at veien er utbedret. Da vet vi at utrykningskjøretøyer kan bli stoppet av vannmassene, sier Horn Galtung.

Riving før gangbro

Hun forteller også at Bymiljøetaten har varslet at etaten kan begynne riving av broen før den varslede gangbroen står ferdig. Det synes Horn Galtung er surrealistisk.

– Hva med alle skolebarna? Man kan rett og slett ikke gjøre dette uten å vite konsekvensene. Nå har de meldt at lastebiler med akseltrykk på 10 tonn som skal bruke Zinoberveien, som er begrenset til 6 tonn akseltrykk, må søke dispensasjon. Vi snakker om alt fra septikbiler til store utfartsplasser som Finnerud og Kikut og til hver eneste husstand i området som blir rammet. Det et lukket system, hvor alle har septiktanker, sier Horn Gatltung.

Hun påpeker at området også har også næring med lastebiler og liftutleie, samt trafikk med busser til Finnerud, Elveli og Brenna. Det kommer også leveranser til gårdene med lastebil og søppelcontainere som skal hentes. Flere steder er det også ifølge Horn Galtung byggevirksomhet med kjøring av materialer.

– Alt dette blir på dispensasjon langs en vei hvor to personbiler har problemer med å passere hverandre. Det kan faktisk skje at tungtrafikken blir så stor at enkelte vil bli nektet dispensasjon, understreker hun.

– Hva koster dette?

BU-lederen sier dette bare er noen av momentene som taler imot prosjektet.

– Så må jeg jo spørre. Hva koster veiutbedring av store deler av Zinoberveien, høy vinterberedskap, bygging av gangbro, riving av Åmot bro og bygge ny. Jeg skulle gjerne sette et kostnadsoverslag sammenliknet med å holde seg til den gamle reguleringsplanen, å bygge en ny bro rett nord for dagens bro.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.