RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bent Erik Bakken mener at en fullverdig bane oppveier tap av cirka 70 båtopplagsplasser. Skjæringen vil eventuelt komme inn der Bakken står og flere av båtene i bildet mister plassen. Foto: Vidar Bakken
Bent Erik Bakken mener at en fullverdig bane oppveier tap av cirka 70 båtopplagsplasser. Skjæringen vil eventuelt komme inn der Bakken står og flere av båtene i bildet mister plassen. Foto: Vidar Bakken

– Fullverdig bane i Bestumkilen

Venstre har bestemt seg for hva de vil gå for i bystyret. De vil ha det lengste alternativet for ro- og padlebane.

BESTUMKILEN: Snart skal bystyret behandle forslaget til ro- og padlebane i Bestumkilen. Det er tre alternativer som er utredet. Alternativ 1 er en konkurransebane på 1000 meter med en oppbremsingssone på 100 meter, som ro- og padleklubbene mener er nødvendig for å få en fullverdig bane.

Det innebærer at det må graves inn i en del av fyllingen for dagens båtopplagsplass. Alternativ 2 er en treningsbane på 750 meter. Alternativ 3 som båtforeningene nå støtter, vil ha en kortere oppbremsingssone og at en mindre del av fyllingen berøres.

Ingen "nesten-løsning"

– Vi vil gå inn for en fullverdig ro- og padlebane når saken skal behandles. Vi ønsker ingen "nesten-løsning" når dette først skal anlegges. Det handler om et ro- og padlemiljø som har vært i Bestumkilen i lang tid. Dette vil vi ta vare på og det er viktig for rekrutteringen til sporten. Tidligere hadde vi flere baner i Oslo, blant annet i Frognerkilen, som nå er borte. Med en fullverdig bane vil vi ta vare på en sentral del av historien i Bestumkilen, sier leder av byutviklingskomiteen i råhuset, Ola Elvestuen (V).

Mye å si for rekruttering

Venstrerepresentanten i bydelsutvalget, Bent Erik Bakken, viser til at et enstemmig bydelsutvalg går inn for alternativ 1.

– Skal vi først ha et slikt anlegg i Bestumkilen må vi få en fullverdig konkurransebane. Det er ikke store forskjellen på alternativ 2. og 3. Begge vil eventuelt bli treningsbaner, bare med forskjellig lengde. Jeg forstår det slik at en fullverdig bane vil ha mye å si for rekruttering av barn og ungdom til sporten, slik at de ikke velger andre klubber for å få et fullverdig alternativ, sier Bakken.

Han er oppmerksom på at båtopplagsplasser vil gå tapt.

– Om denne fyllingen på et tidspunkt ble ulovlig anlagt eller ikke, så er det åpenbart lite gunstig å miste 70 opplagsplasser. Det mener jeg likevel oppveies med den fordelen det er å få en fullverdig bane på plass, sier Bakken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere