– Ganske spesielt

At det nå blir lys på strekningen Nydalen-Frysja er egentlig ganske spesielt, forteller kommunikasjonssjef i Friluftsetaten, Erik Bull-Valen.

KJELSÅS: – De fleste turveiene i Oslo har nemlig ikke lys – ifølge Oslo kommunes plan for turveier skal kommunen først bygge ferdig hovedturveinettet. Deretter skal man vurdere om de skal få lys. I dag er rundt åtti prosent av hovedturveinettet ferdig. Med unntak av turveien langs Akerselva holder kommunen altså på å bygge turveiene, ikke lyssette dem, legger Bull-Valen til.

Og for deg som også kunne tenke deg belysning langs elva også helt opp til Oset, ved munningen ved Maridalsvannet, så er det ikke noe lys i tunnelen.

– Nei, det er ikke planer om. Det er to viktige grunner til det. Hovedgrunnen er at det er få mennesker som bruker denne turveibiten til transportreiser i mørket. Det motsatte er tilfellet fra Kjelsåsveien; mange folk bruker denne turveien som transportvei til og fra jobb. Denne delen av turveien langs Akerselva er altså ikke bare til rekreasjon, men en ferdselsåre for jobbreiser i mørket. For det andre er det naturlig å avslutte lyssettingen der andre lys tar over – veilysene langs Kjelsåsveien. Hvis vi hadde fortsatt belysningen helt til munningen av Maridalsvannet vil turfolk bare gått rett inn i et mørkt hull. Da ville nok de fleste gått tilbake samme vei som de kom, avslutter Bull-Valen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.