RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Glem roerne!


Den første utfylling er gjort men roklubben har fremdeles tilgang til sjøen (se pil).
Den første utfylling er gjort men roklubben har fremdeles tilgang til sjøen (se pil).
Det blir bane i Bestumkilen.

BESTUMKILEN: Anlegget for roere og padlere i Bestumkilen skal snart opp til politisk behandling. Ullern Avis Akersposten møtte styreformann i Sjølyst/Karenslyst Båtopplagsforening, Bjørn Bakke og leder av Oslo Kajakklubb, Christopher Bull. Bydelsutvalgets leder Carl Oscar Pedersen (H) "observerte" de to kamphanene. Selv om stemningen var gemyttlig, var de grunnleggende uenig om behovet for en full konkurransebane.

Kan akseptere 1000 meter

Det foreligger to alternativer: En 1000-meter fullverdig konkurransebane med 100 meter start- og oppbremsingsbane og en 750 metersbane.

100 meter start og oppbremsing er ifølge roklubben nødvendig lengde for roerne. Båtfolket kan akseptere en 1000-metersbane, men med en kortere oppbremsingsbane.

Det første alternativet medfører at cirka 2100 kvadratmeter av fyllingen ved Karenslyst blir gravet ut. Dermed forsvinner en del av opplagsarealet for båten. I en underskriftskampanje som Sjølyst / Karenslyst Båtopplagsforening har satt i gang hevdes det at 250 av de 1500 vinteropplagsplassene vil bli borte, mens ro- og padleforeningene hevder det er snakk om cirka 70 plasser.

Opplagsplasser forsvinner

– Det dreier seg om at minst 150 opplagsplasser forsvinner med det lengste alternativet. Vi vil ikke akseptere dette tapet. Vi mener det er mulig å få til en løsning med en kortere oppbremsingsbane. Glem roerne. Det er nesten ingen aktive roere i Bestumkilen. De har fullverdige konkurransebaner på Bogstadvannet og Årungen. Det blir masse plass til padlere. En kortere oppbremsingsbane er mer enn nok for padlerne, sier Bjørn Bakke, som gjennom båtopplagsforeningen representerer seks båtforeninger i Bestumkilen og Frognerkilen.

Trenger regattabane

Christopher Bull, som representerer ro- og padleklubbene i Bestumkilen, er grunnleggende uenig og viser til at det må en fullverdig bane til for å ta vare på de nye unge talentene i ro- og padlesporten. Han påpeker at Frognerkilen er tapt for sporten og mener at det kun trengs en omdisponering av 70 båter i opplag for å få realisert banen i Bestumkilen.

– Både roere og padlere trenger en full regattabane for å kunne trene på den distansen de møter i konkurranser. De kan jo ikke stoppe opp før distansen er fullført. En konkurransebane vil holde ved like og øke rekrutteringen til ro- og padlesporten i Oslo. Dessuten ble det oppnådd enighet med båtforeningene om at vi skulle få 1000-metersbanen mot at vi lot være å forfølge det vi mener er ulovlig anlagte brygger og fylling i Bestumkilen.

Billigere løsning

– Det er for det første ikke bevist at bryggene er ulovlig anlagt. Det var snakk om en 1000-meters bane, men ikke at denne skulle utvides med 100 meter. Nå har vi utarbeidet et forslag som innebærer en stoppsone på 30 til 50 meter. Det blir en mye billigere løsning og vi får beholde båtopplagsplassene. I dag finnes det ikke opplagsplasser i nærheten av Oslo, samtidig som antall småbåter øker. Flere må helt til Göteborg for å finne opplagsplass, sier Bakke.

Vil ha tilbake

Bull mener dette er sterkt overdrevet og at det er fullt mulig å finne opplagsplasser for dem som går tapt i Bestumkilen.

– Båtforeningene fikk flere opplagsplasser da fyllingen utenfor roklubben ble ulovlig anlagt i starten av 80-tallet, noe som medførte at roklubben mistet 1000-meteren og tilgangen de hadde til sjøen. Nå vil vi ha noe av dette tilbake, sier Bull.

Begge tror at de vil bli enige til slutt. De diskuterer også løsninger med å vri banen, slik at lengden på banen blir ført mot en eventuelle bølgebryter ved Killingen. Da vil opplagsplassen kunne beholdes. Bull mener dette ikke lar seg løse i praksis. Begge er enige om at de må samarbeide for å finne løsninger med hensyn til kaiplass for å ta opp båtene fra sjøen. Trykket er stort mot opplagsperioden.

Har gjort vedtak

Carl Oscar Pedersen tror at man vil komme til enighet.

– Bydelsutvalget har gjort sitt vedtak, som innebærer en full konkurransebane. Det er kjent at byrådsavdelingen søker et kompromiss. Min oppgave er å arbeide for at et eventuelt kompromiss er nærmest mulig vårt BU-vedtak.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere