*Nettavisen* Nyheter.

– God service er gratis

– Trivsel er avgjørende for at folk skal gjøre en god jobb, sier Per Morstad som overtok jobben som bydelsdirektør i Bydel Nordstrand 1. oktober.

NORDSTRAND: Han hadde akkurat rukket å bli 50 år, Per Morstad, før han 1. oktober trådte inn i rollen som ny bydelsdirektør i Bydel Nordstrand.

LES OGSÅ: Her er de nye bydelsdirektørene

– Nå er jeg bare glad for å komme i gang, sier mannen som har nesten ni års fartstid fra Oslo kommune. Og enda flere år fra andre kommuner som Bærum og Røyken.

Morstad var blant annet direktør for Trafikketaten, og i de siste tre årene har han jobbet som seksjonssjef i byrådsavdelingen for miljø og samferdsel.

I bånn har han en juristutdannelse. Den nye bydelsdirektøren er med andre ord godt rustet til de utfordrende oppgavene som venter.

Vil ut blant folk

– Jeg trives godt i tunge lederroller. Det var spennende å jobbe på Rådhuset, men man kommer litt lenger unna folk. Jeg ønsket meg inn i en mer operativ lederrolle igjen, sier Morstad og legger til:

– Nordstrand bydel er en stor bydel med mange tjenester, så dette blir en spennende utfordring, sier Nordstrands nye bydelsdirektør.

– Jeg har hørt utenfra at dette er en bydel som har vært godt styrt. Jeg ønsker å videreføre og videreutvikle det gode arbeidet som er gjort, sier han og legger til at i tiden frem mot jul skal han gjøre sitt for å bli godt kjent med bydelen, dens tjenester, innbyggere og behov.

LES OGSÅ: Parkeringskaos ved Ekebergparken

Trivsel avgjørende

Morstad sier at han kommer til å vektlegge trivsel blant ansatte.

– Jeg har veldig tro på at folk som trives gjør en god jobb. Det betyr mye hva hver og en av oss gjør, sier direktøren som er klar over at bydelenes fremtid innebærer stadig trangere økonomiske rammer.

– Men god service, det å vise fleksibilitet, det koster ikke noe i penger. Medmenneskelighet koster ikke penger. Jeg tror at det er noe vi kan bli enda flinkere på, sier Morstad og presiserer at de likevel er helt avhengige av å ha høyt fokus på økonomisk kontroll:

– Vi må følge driften tett. God økonomi er den beste og eneste måten vi kan sikre oss noen valgmuligheter.

LES OGSÅ: 1,1 million over takst på Søndre Nordstrand

Tenke helhet

Morstad, som er bosatt i Bærum, er en svoren tilhenger av å reise kollektivt.

– Jeg tar bilen til en innfartsparkering og reiser kollektivt til jobben, det kommer jeg til å fortsette med. Men jeg synes det blir litt for langt til å sykle helt til Nordstrand, sier bydelsdirektøren som både fra arbeidslivet og i idrettssammenheng er vant til å møte debatt og engasjement.

– Det er veldig flott at folk engasjerer seg. Utfordringen er at stemningen fort kan bli amper når engasjementet er høyt, sier Morstad og legger til:

– Vi som skal styre bydelen må tenke helhetlig, samtidig som vi hører på enkeltmennesket. Den balansegangen er utfordrende, men avgjørende.

Balanse i livet

På fritiden er den nye bydelsdirektøren engasjert i idrett. I 15 år har han vært engasjert i Lommedalens Idrettslag. Her har han fulgt sine sønner, som nå har rukket å bli 16 og 20 år gamle.

– I denne jobben kan man nok fort jobbe døgnet rundt og mer til, men jeg tror det er viktig at man har andre ting i livet også. Det gjelder å ha balanse i livet, avslutter Nordstrands nye bydelsdirektør.

LES OGSÅ: Felix (15) truet med bank av fotballtrener

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.